Jaké změny plánuje stát ve výběru mýta?

29. červenec 2015

I po roce 2016 by se mýto mělo vybírat mikrovlnou technologií. Alespoň taková je vize ministra dopravy za hnutí ANO Dana Ťoka, se kterou dnes předstoupí před vládu. Podle něj se cesta k technologicky neutrální soutěži musí rozdělit do několika kroků. Rok a půl, který zbývá do vypršení stávající smlouvy, na to nestačí.

0:00
/
0:00

Stát uzavřel v roce 2005 desetiletou smlouvu s firmou Kapsch o provozování mýtného systému, a to mikrovlnou technologií. Takže na našich dálnicích vyrostly mýtné brány a řidičům nákladních aut při průjezdu pod každou z nich pípne tzv. obojednotka odečítající mýto za ujeté kilometry. Postupně se ale začaly ozývat hlasy, že výhodnější je satelitní systém, zvláště pokud se má mýto vybírat i na silnicích nižších tříd a už několik let se mluví o tom, že nový tendr musí být technologicky neutrální.

Střídající ministři ale mýtný problém stále odsouvali a navíc se ukázalo, že stávající smlouva jako by s koncem nepočítala: „Jsem opravdu odvislý od toho, že tady někdo kdysi v roce 2005 podepsal smlouvu, která něco definuje. Ta smlouva vůbec nepočítá se svým vlastním koncem,“ přibližuje ministr dopravy Dan Ťok současnou situaci. Desetiletá smlouva s Kapschem o provozování mýtného systému mikrovlnou technologií nepředpokládá součinnost při přechodu na nového provozovatele. A nejen to.

Čtěte také

„Máme dodatek s Kapschem z roku 2007, který mu umožňuje stavět mýtné brány možná až do roku 2022,“ připomíná Ťok.

Jak už dříve ve vysílání Radiožurnálu upozorňoval Václav Nestrašil, který má na Ředitelství silnic a dálnic mýto na starosti, současný systém je na vynikající technologické úrovni.

„Neustále obměňujeme zastaralé komponenty za nové, systém modernizujeme. Na konci roku 2016 tady bude plně funkční, vyzkoušený, bezproblémový mýtný systém v hodnotě několika miliard, který bude schopen dalšího mnohaletého provozu,“ řekl Nestrašil.

Placená kamionová doprava na Pražském okruhu

Výběrčím mýta by měl být do budoucna stát

I proto chce ministr dopravy přechod na technologicky neutrální soutěž, kterou požaduje vláda, rozdělit do tří kroků. V tom prvním chce vypsat výběrové řízení na pětileté provozování stávajícího mikrovlnného systému.

„Zároveň chceme, aby se systém rozdělil, aby tam byl poskytovatel mýtných dat a centrální systém neboli výběrčí mýta. A výběrčí mýta by měl být do budoucna v rukou státu a stát by měl dávat možnost ostatním technologiím, aby se k tomu systému připojily,“ vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok.

V současné době je výběr mýta plně v rukou firmy Kapsch. Do budoucna by si ale platby a tok peněz kontroloval stát sám a jen by uzavíral smlouvu s poskytovatelem mýtných dat, který by je mohl sbírat pomocí mýtných bran či satelitu.

Čtěte také

A pokud má být tento přechod na technologicky neutrální soutěž efektivní, pak podle ministra Ťoka musí být postupný: „Když už máme funkční systém a písemné vyjádření od firmy Kapsch, kterým garantuje jeho funkčnost, tak si myslím, že s péčí řádného hospodáře je výhodné tento systém využít a bavit se o technické neutralitě v dalším kroku.“

Koaliční partneři ale Ťokův postup kritizovali. Podle březnového usnesení vlády má připravit technologicky neutrální soutěž, která nebude zvýhodňovat dodavatele konkrétní technologie. To ale ministrův návrh na začátku předpokládá. Ministr Ťok je přesvědčen, že jiná cesta není, a proto s tímto plánem spojil i své setrvání ve funkci.

Materiál o přípravách mýtného tendru je dnes ve vládě předkládán pouze jako informační, takže o něm kabinet zřejmě diskutovat nebude.

autor: evk
Spustit audio