Expert: Po chystané změně řízení letového provozu už žádné letadlo nezmizí

30. červenec 2015

Oceán na břehy francouzského ostrova Réunion vyplavil dvoumetrový kus křídla letadla. I kdyby se potvrdilo, že patří hledanému malajsijskému letounu, zůstane mnoho nejasností. Především nevíme, co se osudný den loni v březnu na palubě před zkázou letounu odehrálo.

„Osobně o tom silně pochybuji,“ reagoval v Ranním Plusu na možnost, že by nalezený kus patřil ke zmizelému malajsijskému stroji pilot a letecký publicista Ladislav Keller.

Podle něj je vzdálenost od místa zmizení letounu příliš velká na to, aby se část zmizelého stroje dostala tak daleko.

„Tvar profilu nalezené části křídla se liší od tvaru u zmizelého letadla. Až se nálezem budou zabývat příslušné úřady, jsem naprosto přesvědčen o tom, že zjistí, jakému kusu letounu ten kus křídla patří. Určitě to patří něčemu jinému, než je Boeing 777,“ tvrdí Keller.

Ten připomněl, že na různých částech letadla jsou vyraženy výrobní čísla, podle kterých lze stroj také identifikovat.

Neúspěchy při hledání zmizelého letadla upozornily na problémy s monitoringem civilních letadel nad oceány.

„Posledních několik let probíhá příprava na kompletní rekonstrukci způsobu řízení letového provozu na celém světě,“ potvrdil expert.

Pomalu se přechází na nový způsob, kdy letadla musí být připravena na digitální přenos údajů. „Kolem roku 2020 bude systém spuštěn naplno. Na celém světě nebude místo, kam by se letadla schovala a nebyla vidět,“ dodal pilot.

V souvislosti se zmizením malajsijského Boeingu budou zavedeny do výroby nové typy letových zapisovačů. „Budou vybaveny nízkofrekvenčními vysílači, které mohou být zachyceny v řádu tisíců kilometrů, a signál má být vysílán minimálně po dobu 90 dní,“ shrnul Ladislav Keller.

autoři: oci , bid
Spustit audio