O parkování kamionů ve městě nestojíme, vzkazuje řidičům turnovská radnice a hrozí pokutami

4. srpen 2015

Turnov na Semilsku se chce vypořádat s kamiony, které parkují ve městě. Stojí třeba na nevhodných bezplatných parkovištích u rychlostní silnice, nádraží a v blízkosti tamní průmyslové zóny. Místní obyvatele totiž trápí prach a hluk. A také nepořádek, protože v blízkosti parkovišť není žádné hygienické zázemí.

U autobusového nádraží v Turnově se například podle paní Šárky řidiči myjí v Jizeře a na záchod chodí do městského parku. „Nikam jinam ani chodit nemůžou, záchodky na nádraží se zavírají někdy v půl třetí.“

Řidiči tam najíždějí ale většinou kvůli povinnému odpočinku až v podvečer. Nepořádek pak musí za své peníze uklízet město.

„Vidím to jako velikánský problém. Řidiči kamionů musí mít nějaké povinné přestávky - buď stojí na těch odpočinkových místech u těch dálnic a když tam nejsou, zajíždějí do měst,“ konstatuje starosta Turnova Tomáš Hocke z Nezávislého bloku, podle kterého je na trase z Prahy do Turnova je odpočinkových míst velice málo. Proto řidiči začali parkovat na nevyasfaltovaném pozemku jedné firmy.

Kvůli stížnostem zejména na velkou prašnost ho ale teď Turnov nechal po dohodě s podnikem uzavřít. Starosta se teď snaží řešit alespoň problém kamionů, které tam donedávna čekaly na vykládku a nakládku zboží v průmyslové zóně Vesecko.

Placená parkovací místa? Firmy je řidičům často zakazují

„Jednám s vedením firem, aby je ta logistika naváděla až na ten čas, kdy mají do toho areálu vjet. A pakliže to neumí, aby si zesmluvnili parkování na komerčních depech anebo, aby se spolu s námi snažily vybudovat nějaké plochy a hlavně se o ně starali.“

V Turnově lze parkovat za peníze už teď. Řidiči kamionů s tím ale mají podle Václava z Liberce problém. „Parkovací místa vyhrazená za poplatek, to je tak za pět set korun.“

Řada řidičů by si to ale musela zaplatit z diet, které v podstatě tvoří podstatnou část jejich výplaty, vysvětluje přímo z kabiny kamionu řidič Honza z České Lípy. „Firmy to nerady proplácejí a některé to přímo zakazují.“

Začaly padat pokuty

Turnov to ale se zákazem parkování kamionů na místech, kde doposud stály, myslí vážně a prostřednictvím strážníků a policie začal rozdávat pokuty.

„Noční náplní naší práce teď je, že jezdíme mezi Veseckem, Rohozcem a nádražím a honíme kamiony,“ vysvětluje velitel turnovské městské policie Luboš Trucka.

Podle šéfa místních policistů Milana Drahoňovského ale při kontrolách často řidiči ani neroztáhnou záclony a neotevřou okno. „Pokud by za okýnkem na nás udělal dlouhý nos, není důvod, abychom ho násilím vytahovali.“

Kamiony tam tedy pak zůstanou až do rána. Pokuta jde do správního řízení a firmu to pak stojí o tisícovku víc. Tomáš Hocke tvrdí, že za město ale víc dělat nemůže.

„Já se snažím především apelovat na poslance, aby začali více diskutovat s ministerstvem dopravy a s vedením ŘSD, aby těch odstavných míst bylo víc. Abychom dospěli do stavu, kde taková odstavná místa jsou po deseti kilometrech.“

Přes měsíc platí zákaz noční jízdy kamionů po silnici z Děčína do České Lípy. Nákladní auta teď více využívají silnice prvních tříd
Mezi Děčínem a Českou Lípou začal platit noční zákaz jízdy kamionů. Lidé z obcí kolem silnice 262 mají radost, obyvatele Děčína to ale děsí
O kamionech na silnici Česká Lípa - Děčín nakonec rozhodne kraj, ne ministerstvo
Zakažte na trase z Děčína do České Lípy noční jízdy kamionů, žádají Ústecký a Liberecký kraj

Spustit audio