Fyzikové objevili novou částici, která se skládá z pěti kvarků

5. srpen 2015

Vědci pracující při Velkém hadronovém urychlovači LHC ve švýcarském CERNu nedávno objevili nový typ částice zvaný pentakvark. Pentakvark má zhruba 4,7krát větší hmotnost než proton.

Tato částice je neobvyklým typem hadronu, který se skládá z pěti kvarků. Kvarky jsou elementární částice, ze kterých se obecně skládají hadrony (tedy například protony a neutrony, částice obsažené v jádrech všech atomů látky). Kvarky mají spin ½ , což znamená, že se jedná zároveň o tzv. fermiony, základní stavební částice látky.

Podle současného stavu poznání nemají kvarky vnitřní strukturu a jsou spolu s leptony a s kvanty silového působení (kalibračními bosony) „nejmenšími“ známými částicemi, ze kterých se skládá hmota. Baryony (například proton) se skládají ze tří kvarků, mezony (například pion) se skládají z jednoho kvarku a z jednoho antikvarku. Nedávno byla pomocí Velkého hadronového urychlovače objevena částice, která se skládá ze čtyř kvarků (dvou kvarků a dvou antikvarků) - tetrakvark. Doposud však nebyla pozorována částice, která by se skládala ze čtyř kvarků a jednoho antikvarku - tedy tzv. pentakvark, přestože byla teoreticky předpovězena už v 60. letech 20. století. Ve svých kvarkových modelech látky je poprvé popsali fyzikové Murray Gell-Mann a George Zweig.

Velký hadronový urychlovač CERNu u Ženevy

Nový objev přišel po dvouleté přestávce v činnosti LHC, kdy byl urychlovač opraven a zdokonalen – mimo jiné byla prakticky zdvojnásobena energie, na kterou jsou v něm částice urychlovány. Pentakvark byl konkrétně objeven během měření na aparatuře experimentu LHCb (The Large Hadron Collider beauty experiment), jehož cílem je pochopit rozdíly mezi hmotou a antihmotou a také analyzovat chování kvarků. Konkrétně zde vědci sledovali rozpad částice Lambda b na tři jiné částice (J-psi, proton a elektricky nabitý kaon). V dané reakci ovšem v dané reakci jako meziprodukty objevily tajemné částice, označené jako Pc(4380)+ a Pc(4450)+, se spinem 3/2, resp. 5/2, které se staly velmi vážnými kandidáty na stavy pentakvarků. Zatím není jasné, jestli je vázáno všech 5 kvarků symetricky pohromadě nebo jde o volnější vazbu mezi baryonem (3 kvarky) a mezonem (dvojice kvark-antikvark).

Rozdíl ve složení neutronové a kvarkové hvězdy

Objev nové konfigurace kvarků v jedné částici umožní vědcům lépe pochopit, na jakých základech je hmota kolem nás vybudována a jak mohou být kvarky navzájem vázány. Může napovědět více o vývoji hvězd a vesmíru obecně. Objevitelský tým z CERNu zveřejnil výsledky svých pozorování v časopise Physical Review Letters.

Zdroje: Phys.Org, CERN, arXiv, Nature, Futurism, ABC, BBC, Science News, Universe Today, Symmetry Magazine