I starý vůz v garáži může být investiční příležitostí. „Veteránský byznys stoupá!“ říká odborník

Hledáte cestu, jak nejlépe zhodnotit své peníze? A rozumíte automobilům? Vhodnou investicí může být například veterán. Dříve se totiž vyrábělo mnohem méně vozů a cena zajímavých značek rok po roce stoupá. Tak například vůz Škoda 110 R dnes můžete koupit za 300 až 400 tisíc korun, ale na hodnotě určitě neztratí ani embéčko z roku 1964.

Pokud si chcete pořídit historický vůz, tak byste se měli v automobilech trochu vyznat, anebo mít u sebe někoho, kdo autům rozumí.

„Cenu vozidla totiž výrazně určuje technický stav,“ upozorňuje odborník na automobilovou historii a ředitel galerie Veteran Car Miroslav Kotlařík, podle kterého dnešní moderní výroba neposkytuje takový kontakt člověka s vozidlem, jako tomu bylo u starých vozů.

I veterán se ale rozděluje do kategorií. Youngtimer je vůz vyrobený po druhé světové válce, má synchronizované nebo automatické převodovky a lehce ho uřídí i dnešní člověk. „Mnoho lidí nerado šlape dvakrát na spojku,“ vysvětluje. A další kategorií je oldtimer – tam je mnohdy potřeba vzít kliku, abychom mohli nastartovat.

Čtěte také

Ne pro všechny je dnes automobil pouze dopravním prostředkem. „Po ekonomické krizi začal veteránismus ve Spojených státech a v Evropě prudce stoupat, u některých lidí se to stalo nejenom srdeční, ale také investiční záležitostí,“ podotýká s tím, že záleží jenom na tom, o jaký jde typ vozidla a jaký je jeho technický stav.


K veteránům a historickým vozidlům musí mít člověk vztah, zkušenost a znalosti

Dříve se vozidla vyráběla v stovkách až tisících kusech, dnes v milionech. A to je také důvodem, proč cena historických vozů stoupá. „Se zlatou cihličkou se tolik nepotěšíte, kdežto s autem ano, ale je potřeba mít garáž a musíte být přítelem techniky. Pak může jít o komoditu, která přinese zajímavé zisky,“ dodává.

Poválečná výroba byla omezená

Miroslav Kotlařík přinesl ukázat repliky historických vozů

Veterány ale také nabízí okénko do historie. Mohli jsme patřit k automobilovým velmocím? „Po druhé světové válce se automobilový průmysl dostal do omezeného prostoru, přešli jsme do malých motorů, kromě tatrovky,“ nastiňuje.

Tak například výroba nádherného auta Škoda Felicie skončila v 60. letech, a dál se nepostupovalo. „Před druhou světovou válkou se vyrábělo mnoho krásných vozidel v kabrioletech i limuzínách,“ podotýká.

Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

Nejslavnější závodní vůz Bugatti 35 B z konce 20. let minulého století
autor: prh
Spustit audio