Tramvaje v Brně budou jezdit tišeji. Speciální stroj po nocích brousí koleje

4. srpen 2015

Noční klid a ticho ulic v centru Brna ruší každou noc zvuk broušení tramvajových kolejí. Speciální stroj objíždí celkem dvacet kilometrů tratě a zarovnává povrch kolejí. Po letech používání se na nich totiž vytvářejí malé vlnky, které zvyšují hlučnost a hlavně vibrace.

Noční práce začínají po jedenácté hodině, kdy poslední tramvajové soupravy zajedou do vozoven, a trvají až do ranních hodin. Speciální brousící auto přijelo až z Rakouska a v celé Evropě jsou jen tři podobné.

„Výhoda je ta, že vidíte okamžitě ten výsledek. Přijíždíte ke koleji, která je naprosto v zoufalém stavu, a odjíždíte od koleje, která je od nové takřka k nerozeznání,“ ukazuje Ivan Wolf, který má broušení na starosti.

Vlnkovatost kolejí je častá vada zejména v úsecích, kde tramvaje brzdí. A jakmile se na koleji drobná nerovnost objeví, lavinovitě vznikají další. Nejpostiženější jsou úseky tratí, kde jsou koleje zapuštěné v betonových blocích. Například na některých místech ulice Cejl vznikl i několikacentimetrový výškový rozdíl mezi pravou a levou kolejnicí.

Noční broušení je pro poškozené koleje taková první pomoc. Kdyby se totiž Dopravní podnik města Brna rozhodl pro kompletní výměnu tratě, znamenalo by to úplnou výluku na několik dnů. Zbroušení povrchu tak sice lidem v okolních domech možná na jednu noc znepříjemní spánek, dalších několik let by ale měli větší klid citelně poznat.

Na některých místech totiž projíždějící tramvaje překračující hlukové limity dané krajskými hygieniky. Vyřešit to má právě vyrovnání kolejí. „Pokud my ty koleje zbrousíme, tak tím odstraníme tu nadměrnou hlučnost a tím ulevíme i obyvatelům těchto ulic,“ uzavírá přínosy ošetření kolejnic mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová. Pracovníci už mají za sebou téměř všechny z celkem osmi brněnských ulic, kde koleje brousí.

autor: jel
Spustit audio