Vědci a studenti z Plzně vyrobili první silniční elektromotorku

19. srpen 2015

Červenočerný stroj stojí podobně jako benzinový, náklady na jeho provoz jsou ale výrazně nižší.

Na první pohled je to klasická silniční motorka. Válce jí ale chybí, stejně tak benzín v nádrži. Červenočerný zhruba dva metry dlouhý stroj je poháněný elektřinou a vyvinuli ho vědci a studenti ze strojní fakulty Západočeské univerzity v Plzni. Že se v motoru nespaluje benzín, napovídá už jeho zvuk. Je totiž předem nahraný jen pro „ten pocit" z jízdy. Ve skutečnosti motorka žádný řev nevydává.

„Klasicky plně kapotovaná motorka je určena pro dva jezdce, to znamená řidiče a spolujezdce. Je pro všechny takové ty začínající motorkáře i klasické motorkáře, kteří jezdí město - předměstí. Elektromobily mají provozní náklady velmi nízké, tak to může být na denní dojíždění do práce," řekl vedoucí konstrukčního týmu strojní fakulty vědec Josef Formánek.

Motorka nádrž má, ta je ovšem prázdná a slouží jen jako prostor k ukládání helmy. Cílem sestrojení tohoto dopravního prostředku byla snaha o vytvoření elektromobilu, který by si lidé mohli pořídit za přibližně stejnou cenu jako jeho benzínové konkurenty.



Rychlostí jízdy ale zatím elektromotorka klasickým strojům konkurovat nemůže

Svého cíle konstrukční tým opravdu dosáhl, jejich elektromotocykl se dostal do cenového rozpětí klasických benzínových strojů. Podařilo se to i díky poměrně levnému způsobu výroby. Studenti vytvořili nejprve modely jednotlivých dílů a poté je vyrobili z plastu pomocí technologie 3D tisku.

„Práce je to zajímavá z toho hlediska, že vytváří něco nového, snažíte se nasadit do reálného provozu motocykl, který ještě nikde nejezdí. Když vidíte, že už teď to chodí v reálném provozu, tak je to takové zahřátí na srdíčku," pochvaloval si student Eduard Müller.

Co se týče jízdních vlastností, plzeňská elektromotorka by v tuto chvíli svým benzínovým kolegyním konkurovat nemohla. Její rychlost je zatím omezena na 85 km/h, v budoucnu se ale počítá s tím, že by měla být schopna jet rychlostí 130 km/h, a mohla tak vyrazit i na dálnici. Omezený je zatím i její dojezd, a to na 100 km. Konstruktéři ale plánují vyměnit stávající baterii za jiný typ, který by měl dojezd vozidla prodloužit až na 160 km.

Veřejnost si červenočerný dvoumístný elektromotocykl se sportovními křivkami prohlédne v polovině září na plzeňském náměstí Republiky při Dnech vědy a techniky. Pak ho univerzita nabídne možným výrobcům motorek.

Vědci a studenti ze Západočeské univerzity v Plzni vyrobili první silniční elektromotorku

autor: lum
Spustit audio