Psychologie předváděcích akcí

18. srpen 2015

Jak se stupňuje nátlak na seniory v průběhu prodejní akce a jaké jsou nekalé obchodní praktiky?

Polarizační lampa s ozdravným světlem za 50 tisíc korun, reflexní terapie na nohy za 80 tisíc korun, nebo třeba masážní křesla za další desítky tisíc - takové jsou ceny zboží, které nabízí seniorům na předváděcích akcích společnost Bio Natural Medical ve svém sídle v pražských Holešovicích.

Na prodejní akci se senioři dostanou jen na pozvánku, vystavenou na jejich jméno. Českému rozhlasu se podařilo zúčastnit se předváděcí akce výrobků, které mají údajně zlepšit zdraví seniorů. Na tuto společnost se zaměřuje už rok Česká obchodní inspekce, která teď rozhoduje o výši pokut.

Podobných prodejních akcí od různých společností proběhne denně v České republice zhruba stovka. Jak vypadá manipulace, agrese a jak probíhá taková předváděcí akce?

„Tohle začalo hodně používat zdravotnictví, rehabilitační centra, lázně, doktoři. Protože tím, že je takhle silná prokazatelně, je tam i velký účinek na zdraví člověka,“ předvádí první výrobek Roman, prodejce společnosti Bio Natural Medical.

Seniorům pouští videa s příběhy lidí, kterým přístroj údajně pomohl

Pro zdůraznění a zopakování všech už řečených důvodů, proč si koupit světelnou terapii, pouští prodejce Roman seniorům video, příběhy lidí, kterým lampa společnosti BNM už pomohla.

A na seniorech je vidět, že je prodejce Roman zaujal. Myslí totiž na to, jak jejich zdraví zlepšit. Prodejce tak začíná představovat další přelomový přístroj.

„A já vám představím ten druhý výrobek, což je taková chystaná novinka. K čemu myslíte, že slouží, ten výrobek? Většinou lidi opravdu typují třeba buď vysavač, což není, anebo hodně, s čím si to lidi pletou, tak říkají masážní přístroj na nohy. Každopádně ani jedno, ani druhý. Je to výrobek, který je určenej na nohy, to je pravda. Ale žádnou masáž to neumí, žádnou masáž to nedělá. Ono se to jmenuje reflexní terapie nohou a já vám teď pustím zase video, něco k němu řeknu, protože na tom videu ten výrobek uvidíte, jak funguje vevnitř, jo?“ pokračuje v předváděcí akci prodejce Roman.

Senioři (ilustrační foto)

Tato reflexní terapie prý pomůže zlepšit cukrovku, činnost slinivky, ledvin nebo prostaty. A to přes body na chodidlech. Stačí patnáct minut dvakrát denně a osmdesát tisíc korun.

Je nezákonné tvrdit, že přístroj je jedinečný a nebude už k sehnání

Nátlak na seniory sílí. Mají prý jedinečnou šanci si přístroj koupit teď. Volně v prodeji totiž údajně bude až ke konci letošního roku.

„Jinak jediný distributor od toho konce října pro Českou republiku, společnost BNM, ale my to budem dodávat i do takovejch třech obchodů největších na internetu, jako je Alza, jako je Mall, jako je Heureka. Je jedno, jestli to koupíte u nás nebo u nich, cena bude jednotná, záruční lhůta taky,” tvrdí prodejce.

O novém produktu ve své nabídce ale jmenovaní internetoví prodejci nic neví. Podle mluvčí Mall.cz Michaly Gregorové by ani výrobky od této společnosti do nabídky nezařadili. Stejně reagovali i ostatní internetoví prodejci.

„Tento masážní přístroj na nohy od společnosti Bio Natural Medical prodávat neplánujeme,“ říká Šárka JAKOUBKOVÁ, mluvčí společnosti Alza.cz

Nereálná je podle internetových obchodních společností i samotná cena přístroje, tedy osmdesát tisíc korun. Další firma, která má údajně přelomový masážní přístroj do své nabídky od listopadu zařadit, je společnost Heureka. Ani ta ale tento krok neplánuje, říká její mluvčí Adéla Berková.

K předváděcí akci společnosti Bio Natural Medical se vyjádřil administrativní pracovník této společnosti, Antonín Novák. Podle něj jde o osobní pochybení prodejce, který seniorům na předváděcí akci říkal, že reflexní terapii nohou budou prodávat velcí internetoví obchodníci.

Loterie. Ilustrační foto

Jenže snaha vyřešit situaci a údajné pochybení prodejce, pro zaměstnance společnosti Antonína Nováka skočila s touto odpovědí. O jméno prodejce, den ani čas předváděcí akce zájem už neměl, ani o materiál, který Český rozhlas natočil.

Výhra na předváděcí akci je spíš tíživým břemenem

Předváděcí akce se po téměř dvou hodinách blíží ke konci a je potřeba zaujmout natolik, aby si senioři zboží koupili.

Jednoho po druhém tak odvádějí do vedlejší místnosti, kde přichází na řadu takzvané kolo štěstí, tedy možnost vytočit si výhru, slevu, nebo třeba zákaznickou kartu společnosti Bio Natural Medical.

Na výherním kole jsme si zatočili i my a vyzkoušeli jsme si, jak těžké je prodejce odmítnout.

„Ty brďo. No podívejte, no podívejte, co to znamená. Jelikož máte ale sponzorský dar, tak nejen, že tohle všechno by bylo k té mašině zdarma, ale na té mašině byste ještě mohli využít maximální možnou slevu padesáti procent. Takže za 39 999. Prosím vás, až se potkáte potom s lidma, který odsaď odchází, tak to nechte jenom mezi náma, znáte to, jak jsou lidi závistiví, když má někdo něco víc, někdo něco míň,“ přesvědčuje prodejce seniora o jeho štěstí, díky kterému si může koupit vše s 50% slevou.

Pětašedesátiletý pan Tomáš, účastník předváděcí akce, díky kterému se Český rozhlas na prodejní akci společnosti BNM dostal, popisuje situaci u kola štěstí, ke kterému jsou ssenioři odváděni po jednom do vedlejší místnosti, takto:

„Agresivní jsou dost. Dopadlo to tak, že jsme z toho museli hodně těžko vycouvávat. Vymýšlet výmluvu, proč si to nevezmeme za tak úžasný peníze.“

Výhra je ale pro většinu důchodců na předváděcích akcích společnosti BNM spíš tíživým darem. Když si totiž nákup rozmyslí a chtějí od kupní smlouvy odstoupit, společnost se brání tím, že se předváděcí akce konala v sídle společnosti, a senioři tak nemají právo od smlouvy odstoupit. I proto její předváděcí akce navštěvují kontroloři České obchodní inspekce, říká její mluvčí Jiří Fröhlich.

Za nekalé obchodní praktitky udělila Česká obchodní inspekce pokuty ve výši 4 500 000 Kč

Smlouva a propiska (ilustr. foto)

„Tam dochází k jasné manipulaci, kdy tlačí spotřebitele do nákupu zboží a snaží se hrát na jeho city. Využívají jeho tíživé situace, především pokud je ten spotřebitel nemocný, což je užití nekalé obchodní praktiky,“ říká k akci Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce.

Jen v druhém čtvrtletí letošního roku se kontroloři inspekce zůčastnili a také zkontrolovali víc než 4 a půl tisíce prodejních akcí. Problémovým prodejcům rozdala Česká obchodní inspekce 50 pokut za skoro 4 a půl milionu korun.

„Dost často šlo o klamavou obchodní praktiku a ve třech případech dokonce agresivní obchodní praktiku. Ta je velmi nebezpečná. To se například jedná o situace, kdy tu skupinu lidí na předváděcí akci zavřou do nějaké místnosti a řeknou, pokud si nic nekoupíte, nemůžete domů. Nebo například slibují, že něco vyhráli. Není to pravda, je to jenom lež. A cíl k tomu prodat zboží,“ popisuje nekalé obchodní prakitky Jiří Fröhlich.

Podle právníka Viktora Rossmanna, který záznam předváděcí akce slyšel, společnost BNM porušuje spotřebitelský zákon téměř ve všech bodech.

„Klamavé a agresivní obchodní praktiky jsou upraveny v zákoně o ochraně spotřebitele, kde je jednoznačně určeno, jakým způsobem nesmějí podnikatelé při prodeji zboží spotřebitelům postupovat. Jeden z těch nejvýznamnějších faktorů je, že nesmí být tvrzena nějaká nereálná cena zboží, nesmí být dáváno na odiv to, že zboží je jedinečné, nebo tvrdit spotřebitelům, že už nebude nikdy k dostání. A zejména je zakázáno tvrdit, že cena, kterou nakonec platí, je takhle nízká pouze proto, že vyhráli jakousi výhru,” shrnuje právník Rossmann.

Česká obchodní inspekce provedla během letošního a loňského roku celkem dvě desítky kontrol této společnosti a až na výjimky, zhruba na dva příklady, vždy s porušením zákona. Několik správních řízení je aktuálně v běhu, o výši pokuty se rozhodne.

„Jedinou obranou, jak nepodlehnout, je nechodit na předváděcí akce, jinak lidé snadno odejdou s výrobkem, který nechtějí, často ani nepotřebují, a budou o desítky tisíc korun chudší,“ varuje mluvčí České obchodní inspekce.

„A to základní je pamatovat si, že nikdo vám nic nechce dát zadarmo, nikdo vám nechce dát peníze ani zboží. Oni tam jsou právě proto, aby na vás vydělali,“ uzavírá.

autoři: Jana Tupá , bkl
Spustit audio