CzechTrade za pololetí zprostředkoval českým firmám zakázky za víc než půl miliardy
Státní agentura na podporu obchodu CzechTrade za první pololetí letošního roku zprostředkovala v zahraničí zakázky celkem pro 680 českých vývozců. Hodnota kontraktů je více než půl miliardy korun. Početně nejvíce obchodů se CzechTradu podařilo sjednat v Německu, stále větší zájem o české výrobky je však i mimo Evropskou unii.
Třeba v Kazachstánu se agentuře podařilo sjednat dodávky technologií pro pekárny a supermarkety v hodnotě 51 milionů korun.
Podle generálního ředitele agentury CzechTrade Radomila Doležala významně rostou i obchody s Čínou.
„Teď se tam rozjel dobře prodej dortů Marlenka. Z těch dalších úspěchů zmíním třeba hudební nástroje – žesťové nástroje, jsou tam lustry – Preciosa,“ vypočítal Doležal. Třeba v Austrálii byl zase zájem o Novopacké pivo nebo české kontejnery.
Agentura má zahraniční kanceláře ve více než čtyřech desítkách zemí. Pomoci může českým podnikům například i v Indonésii, Thajsku, Mexiku nebo na Ukrajině.
Nově se chce zaměřit na Írán – na začátku příštího roku by měla vzniknout nová pobočka v Teheránu. Podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka z ČSSD se na tamním trhu otevírají dveře hlavně pro české strojírenství.
„Írán je pořád poměrně citlivou záležitostí. Je to velmi perspektivní trh, byť tam to samozřejmě taky závisí na politických a řekněme i geopolitických záležitostech, které jsou trošku mimo naši kontrolu. Ale je tam nepochybně velký prostor pro export především strojírenského zboží,“ podotkl Mládek. A možnosti jsou třeba i pro automobilky.
Jen loni Česko do Íránů vyvezlo zboží v hodnotě 564 milionů korun. V současnosti tam podniká jen několik menších firem, hlavně ve sklářství nebo farmacii.
Kromě pobočky v Teheránu chce CzechTrade ještě letos otevřít i kancelář v Singapuru a v jižní Indii.