První ročníky Zlaté přilby byly divočina

14. září 2015

Tento víkend bude patřit závodům na ploché dráze a s tím spojeným 67. ročníkem Zlaté přilby města Pardubic. Také o něm jsme si povídali s manažerem závodu Evženem Erbanem, který byl hostem pondělního Dobrého rána.

„Zlatá přilba je nejstarší plochodrážní závod na světě. Jeho začátky se tradují na dostihové závodiště. Byla to spíš taková ještě divočina v tu dobu. Po válce se odjely tři ročníky a pak to definitivně mělo na deset let utrum,“ začal své povídání Evžen Erban a u historie legendárního závodu ještě chvíli zůstal: „Minulý režim považoval plochodrážní sport za buržoazní, přesto se povedlo závod obnovit.“ V této podobě to ale nebylo na dlouho. Během tří let totiž došlo ke třem smrtelným úrazům, a tak se rozhodlo, že takový sport Svazarm nechce a bude se s tím muset něco udělat. Závod se přesunul na stadion do Svítkova.

Evžen Erban vzpomněl také jména, která už budou napořád spojena se Zlatou přilbou: „Legendami jsou zakladatelé pan Hybský, pan Trnka. Z té novodobé historie pan Kačer, pan Mikulášek, který byl letitý ředitel.“ A nezapomněl ani na závodníky: „Každá éra měla své idoly. Před válkou to byl Herman Gunzerhauser, tovární jezdec Jawy, který vyhrál přilbu dvakrát. Do té doby to dvakrát nikdo nevyhrál. A co se týče novodobé Zlaté přilby, tak to je jednoduchý. Je to Ole Olsen, sedminásobný vítěz, kterému už to lidi nepřáli, popískávali a chtěli tam někoho jiného, to je největší star a hned za ním je to náš Jirka Štancl,“ závodník, který v závodě dokázal porážet i elitu a Zlatou přilbu si nasadil pětkrát.

Naposledy si cennou trofej odvezl český závodník v roce 1996

„To už trvá celou generaci…Tomáš Topinka, to byl poslední Čech, který vyhrál Zlatou přilbu, před ním v roce 1991 mladý Tonda Kasper. A teď čekáme od roku 1996, až se někdo narodí u nás, abychom tu přilbu zase nechali doma a nebyl to jenom vývoz díla pana Lejhance ven,“ říká s úsměvem Evžen Erban a zmínil i možné důvody, proč se dnešním českým jezdcům tolik nedaří: „Generace se mění a tuhle generaci postihla i taková výměna režimu. Protože dřív to bylo tak, že kluby všechno dávaly těm klukům… motocykly, oblečení. Dneska to všechno skončilo, když rodiče mají sáhnout do kapsy, tak už to něco je. I když plochá dráha je z motocyklových sportů nejlevnější, pořád je to drahý. Navíc ta dnešní generace úžasně zlenivěla.“

Letošní 67. ročník se nepojede o prvním říjnovém víkendu, tedy v termínu, na který byli mnozí už zvyklí: „My jsme závislí na termínech mezinárodní organizace FIM, která na náš termín dala závody MS. My jsme to museli udělat tak, abychom se dostali k nějakým závodníkům,“ říká Evžen Erban. Přesto se nakonec povedlo na startovní listinu dostat vítěze čtyř letošních GP i majitele Zlatých přileb. „Závod to bude zajímavý, protože vyloženého favorita to nemá, je tam pět lidí, kteří tu přilbu můžou vyhrát, bohužel zatím tam nemáme žádné naše jméno,“ uzavírá povídání Evžen Erban.

Víkendový program začne už v pátek 41. ročníkem Zlaté stuhy juniorů a volným závodem Jawa Cup. V sobotu je na programu finále MS juniorů do 21 let a v neděli vyvrcholení plochodrážního víkendu 67. Zlatá přilba města Pardubic.

autor: HRU
Spustit audio