Radim Jančura: Na rušení dotovaných vlaků nemají politici odvahu

15. září 2015

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře zatím nevznikne. Vláda totiž opět odložila diskusi o jeho vzniku.

Železniční regulátor by měl být oproti současnosti nezávislý na ministerstvu dopravy a hlídat stát, jestli přiděluje kapacity na přeplněných železničních tratích jednotlivým dopravcům spravedlivě.

Úřad by měl také chránit spoje objednané a financované z veřejných peněz proti komerčním linkám.

Dnes o tom rozhoduje Správa železniční dopravní cesty a případné spory řeší Drážní úřad. Ten spadá pod ministerstvo a zároveň je akcionářem Českých drah.

„Regulace vzhledem k tomu, že jezdí více dopravců na železniční infrastruktuře, je nutná. Ten úřad má a bude mít smysl,“ říká ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

A co si o železničním regulátorovi myslí Radim Jančura, majitel Student Agency, která vlastní i RegioJet?

„Já bych byl velmi rád, kdyby se ten úřad na to díval i trošičku naopak. Nejen že když soukromník vstoupí bez dotací na určitou linku, tak zdalipak neodčerpává cestující dotovaným linkám, ale zároveň jestli náhodou ty dotované linky už tam nemají vůbec být. Tím pádem by stát mohl některé linky přestat objednávat, takzvaně dotovat.“

Podle Jančury je otázkou, jestli úřad bude pouze chránit dotované spoje, nebo naopak řekne, které z nich jsou zbytečné. Teď jde vždy o politické rozhodnutí.

„Jsou zde linky Břeclav-Brno, Praha-Ústí, Praha-Plzeň, Praha-České Budějovice, kde se dá jezdit bez dotací a kde stát může dohromady ušetřit miliardu korun, což je dneska hodně peněz, jenom musí mít ten politik odvahu. Politici odvahu nemají,“ tvrdí majitel Student Agency.

Jiří Kolář předpokládá, že nový úřad by měl rozhodovat o dotovaných a nedotovaných spojích.

Vlaky, železnice, železniční doprava (ilustrační foto)

„Současný zákon o drahách uznává určité úrovně nebo priority vlaků. Je pravdou, že dneska objednávaný spoj, ať už krajem nebo ministerstvem dopravy, má přednost před privátním spojem.“

Souhlasí s tím, že by stát mohl ušetřit na nedotovaných spojích, ale zároveň je potřeba zajistit spojení na méně lukrativní místa v méně lukrativních časech.

Jak ředitel Drážního úřadu dodává, na to by měl dbát objednavatel. V případě regionální dopravy jsou to kraje a u rychlíkových spojení ministerstvo dopravy.

autoři: mvo , rkr
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.