FOTOGALERIE: Podívejte se do tunelu Blanka před sobotním otevřením
Pražský tunel Blanka je už podle magistrátu připravený na sobotní otevření. 19. září odpoledne začne zkušební provoz. Teprve až po otevření tunelu začne magistrát s dodavateli hledat viníka nutné výměny mokrých kabelů. Podle zástupců zúčastněných firem tento spor nijak neovlivní provoz tunelu Blanka.
Více než šestikilometrový komplex, který v době své výstavby zaměstnával až 2000 lidí, je podle náměstka primátorky Petra Dolínka plně připraven k otevření v sobotu ve 14 hodin.
Ve čtvrtek ještě čeká Blanku a integrovaný záchranný systém zkouška v podobě fingované nehody.
Z hlediska bezpečnosti je podle dodavatelů tunel vybaven špičkovou technologií včetně vzduchotechniky a důležitá řídicí centra jsou zdvojená.
Problém s mokrými kabely, které bylo nutné vyměnit, by se už neměl opakovat. Vina a finanční náklady se budou řešit až po zprovoznění samotného tunelu.
Podle Dolínka je možné, že bude docházet k omezení provozu v tunelu: „Když se najdou drobné chyby, tak ve spolupráci s dodavateli přistoupíme k okamžitému odstranění. Něco se dá za provozu, v jiném případě se omezí provoz do jednoho jízdního pruhu. Jsme na to připraveni. Krizové scénáře jsou vyzkoušeny, manuály jsou k tomu připraveny. Kdyby se cokoli stalo, pokyny jsou k dispozici.“
Vedle omezení se očekávají i dopravní komplikace v Holešovičkách a na Vítězném náměstí.
Chybí totiž pokračování vnitřního okruhu, ale i navazující propojení se stále nedokončeným pražským okruhem, jehož výstavbu bude platit stát. Tunel bude proto řidičům sloužit jen ve zkušebním provozu. Rychlost tu bude snížena na 50 kilometrů v hodině.
„Rozhodně nemíníme udělat nic, co by ohrozilo provoz nebo další činnosti na Blance. Zkušební provoz je standardní provoz daného tunelu, akorát se ve zvýšené míře předávají stavové informace a vyhodnocují se data. Řidičů se to vůbec nedotýká. Je to akt, který musí být u všech velkých dopravních staveb,“ potvrdil za Inženýring dopravních staveb Petr Špírek.
O pokračování vnitřního okruhu bude podle Dolínka vedení města rozhodovat v nadcházejících týdnech. Jde zejména o nový tunel podél Vltavy ve směru ke křižovatce Balabenka a o možnost zahloubení Holešoviček.
Blanka, která včetně napojení na Strahovský tunel vyjde na 43 miliard korun, měla původně řidičům sloužit už v roce 2011. Vedení města ale otevření několikrát odsunulo.
Stavbu, jejíž základní kámen pokládal někdejší primátor Pavel Bém (ODS), od začátku provází řada problémů - od soudních pří, přes prodražování, až po propady půdy.