Frankfurt 2015 - Auta budou svítit jenom dálkovými světly
Na frankfurtském výstavišti má letos premiéru třeba nástupce Renaultu Laguna s názvem Talisman i nové generace německých modelů Volkswagen Tiguan, Audi A4 a Opel Astra. Poslední dva jmenované vozy se chlubí revolučními světlomety, které zruší klasické řidičovo přepínání mezi potkávacími a dálkovými světly.
„LED Matrix světla jsou složená ze segmentů, to je ten Matrix, z LED diod. Světlomet je tvořen skutečně, v našem případě, z dvakrát osmi segmentů, z nich každý svítí trochu někam jinam a vy už nepřepínáte světlomety mezi dálkovým a potkávacím světlem. Počítač podle předem zadaných programů rozsvěcí nebo naopak zháší ty segmenty,“ vysvětluje Martin Hejral z českého zastoupení automobilky Opel.
Auto pozná, kdy světla vypnout a zapnout
Asi vám vrtá hlavou, jak auto pozná, které části revolučních Matrix světel má vypnout, aby neoslnilo protijedoucí vůz. Jednoduše k tomu využívá kameru a výkonný počítač. „Ve spojení kamery a navigačního systému automobil ví, že vjíždíte do městské zástavby a upraví tomu svítivost diod. Ví, že se blížíte k prudké zatáčce a začne naklápět světelný tok a podobně,“ popisuje Hejral.
Nové OLED Matrix světlomety navíc šetří energii, jak říká Tomáš Velek z Audi. „Jedná se o plochý zdroj světla, na rozdíl od současných technologií, které jsou bodové. Ty jednotky OLED jsou o hodně úspornější, lehčí a zároveň nepotřebují žádné chlazení. To je velká výhoda. Tato technologie umí i pracovat s intenzitou a ovládat intenzitu jasu, což je další krok kupředu.“
Méně práce designérů
OLED Matrix automobilová světla ulehčí práci automobilovým designerům, jak připomíná Martin Hejral z Opelu. „Tyto Matrixové světlomety dávají velkou volnost designérům, protože zástavbový prostor tohoto světlometu je mnohem menší než tradičního s výbojkou nebo žárovkou.“