Až napošesté. Otevření Blanky zdržely propady země, kabely i spory o peníze

V případě pražského tunelového komplexu Blanka platí nikoliv do třetice, ale do šestice všeho dobrého a špatného. Teprve až šestý zveřejněný termín jeho otevření totiž bude ten skutečný. Trojicí tunelů se řidiči projedou dnes odpoledne.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tunel Blanka

Tunel Blanka | Foto: Filip Jandourek

„Na konci roku 2010 bude dokončena stavba tunelového komplexu Blanka,“ prohlásil tehdejší pražský primátor Pavel Bém.

Nad jeho někdejším optimismem se dnes řidiči nejspíš pousmějí. Původní termín zprovoznění - říjen 2011 - definitivně padl už nedlouho po zahájení stavby.

První velká komplikace přišla v květnu a následně znovu v říjnu 2008, kdy se ve Stromovce vytvořily v místě ražby obří krátery. „Práce na ražbě obou dvou tunelů jsou zastaveny,“ popsal důsledky mluvčí Metrostavu František Polák.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na Blanku řidiči čekali 9 let. Září 2015 je přitom v pořadí už šestým termínem, který pro zprovoznění tunelu zazněl. Více Veronika Neprašová

Obdobný problém s propadem zeminy přišel ještě o dva roky později, v červenci 2010. „Stalo se to jižně od budovy ministerstva kultury a mezi ministerstvem a ulicí Jelení. Kráter je dlouhý asi 25 metrů a široký asi osm až deset metrů. V místě bylo nad tunely asi 20 metrů nadloží, tam se to propadlo,“ informoval Polák.

Záhy pak padl i druhý termín dostavby Blanky - prosinec 2012. To už si Metrostav začíná stěžovat na to, že mu město neproplácí faktury. Výsledek? Na konci roku 2013 se práce na Blance přerušují a stavba stojí až do jara následujícího roku.

Ani třetí oznámený termín duben 2013 tak Praze nevyšel. Stylově chtěl další termín otevření Blanky stanovit tehdejší radní pro dopravu Jiří Nouza z TOP 09.

„Samozřejmě za dodržení všech bezpečnostních podmínek a všech pravidel, která z toho vyplývají, to znamená dokončení všech komplexních zkoušek a testů. Jestli budou bezchybné, je možné s 2. prosincem počítat,“ uvedl.

Jenže ani v den svého svátku se Blanka loňského roku neotevřela. Naopak březen 2015 už vypadal jako reálný termín otevření tunelového komplexu. O to větší pak bylo zklamání nové primátorky Adriany Krnáčové z hnutí ANO.

„Toto překračuje rámec mé trpělivosti. Možná se jedná o zločinecké spolčení anebo spolčení, jak vytáhnout z tohoto města co nejvíce peněz, a s tímto jsme skončili. To je prostě neakceptovatelné. Chceme dodavatele, kteří nesou odpovědnost a nebudou na jednom jednání shazovat vinu jeden na druhého. To nás vůbec nezajímá,“ hřímala.

Rychlejší cesta a úspory, zároveň zácpy a přerušený provoz. Blanka se otevírá

Číst článek

Kritika primátorky z letošního jara se týkala kabelů, které už v létě 2013 poničila v Blance voda. S výměnou ale dodavatelé začali až o dva roky později. V jednu chvíli to podle slov náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka z ČSSD vypadalo, že Praha na poslední chvíli vymění společnost ČKD Praha DIZ za jiného dodavatele technologické části.

„ČKD si pořád vymýšlí nějaké další své rádoby potřeby. Jestli na to nemají, ať odstoupí od smlouvy, ať odejdou. Nepotřebujeme je. Vyřešíme to jinak, ale v případě, že se nedokáží chovat solidně, nechci mít partnera, jako jsou oni,“ prohlásil Dolínek.

To se ale nakonec nestalo, a tak je teď, v září 2015 už definitivně hotovo a po devíti letech od zahájení stavby se tunelový komplex Blanka otevírá řidičům.

Tunel Blanka v datech | Foto: Český rozhlas

Simona Bartošová, Veronika Neprašová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme