Česko vymění svůj přístav v Hamburku za jiný, detaily se ještě musí dojednat

Česká republika přijala nabídku města Hamburku a opustí svůj současný přístav. Českému rozhlasu to v Hamburku potvrdil ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO. Hamburk chce území takzvaného Vltavského přístavu zahrnout do svého plánovaného olympijského komplexu, a Česku proto nabídl jiné místo, kde by mohly přistávat námořní lodě.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Saalehafen, český přístav v Hamburku. Molo je uzavřeno, protože není bezpečné

Saalehafen, český přístav v Hamburku. Molo je uzavřeno, protože není bezpečné | Foto: Pavel Polák

„Česká republika o přístav nechce přijít. Stále máme zájem jezdit po splavněném Labi z České republiky až k moři do Hamburku,“ potvrdil Ťok, že česká vláda má s říční dopravou na Labi velké plány.

I proto velmi stojí o to, aby Německo rozšířilo splavnost Labe, což je téma, o kterém premiér Bohuslav Sobotka na cestách po Německu vždy mluví.

Český parlament dokonce loni schválil peníze na obnovu hamburského přístavu. Plány města na olympijské hry v roce 2024 ale Česko bojkotovat nechce, ujistil ministr dopravy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Česko přijalo nabídku Hamburku opustit svůj současný přístav výměnou za jiný. ČRo to potvrdil ministr dopravy Dan Ťok. Více Pavel Polák

Řešení konfliktu nabídla hamburská radnice před třemi měsíci, kdy Česku nabídla výměnou nové, stejně velké přístaviště o rozloze 30 tisíc metrů čtverečních.

„Myslím si, že to je téměř výhodnější část, než jsme měli doposud, takže Česká republika by tím získala,“ uvedl Dan Ťok.

Šéf Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů nový přístavní areál zná. I podle něj je lepší než ten současný. „Je tam například lepší hloubka pro plavidla. Mohly by tam přistávat lodě s ponorem až 11 metrů,“ vysvětlil.

Detaily výměny se ještě musí přesně dojednat, německá strana očekává podmínky z Prahy. Vyjednávat o nich bude šéf hamburského přístavu Jens Meier. „Česko je pro nás jedním z největších obchodních partnerů. Ročně překládáme 450 tisíc kontejnerů z Česka,“ řekl.

Přístav v Hamburku má Česko pronajatý od roku 1929 na 99 let, ale v uplynulých 20 letech k velké nelibosti města postupně chátral. Přístav využívala Česká republika do roku 2001, kdy zkrachovala Československá plavba labská.

I pro Česko je Hamburk klíčový přístav - 60 procent českého exportu do zámoří odchází právě odtamtud. Jens Meier také poukazuje na to, že Evropa se v současnosti chystá posílit obchodní vztahy se Spojenými státy a Kanadou, které se prý o Česko velmi zajímají.

„Česko je svou centrální polohou distribučním místem i pro ostatní země. Proto máme v Hamburku na dobrých vztazích s Českem velký zájem. Prospívá to oběma stranám,“ prohlásil Meier.

Do nového přístaviště bude muset Česko investovat a připravit ho na provoz. Do toho současného, zchátralého by ale muselo investovat také.

Idylka v českém, poněkud zchátralém přístavu Saalehafen v Hamburku | Foto: Pavel Polák

Pavel Polák, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme