Dokončení Blanky brzdily i soudní spory. Praha se přela se zhotovitelem i správcem stavby

Tunelovým komplexem Blanka projela o víkendu první auta. Stavba je dražší zhruba o deset miliard oproti původním předpokladům, její zprovoznění bylo také opakovaně odkládáno. Podílela se na tom i řada sporů mezi pražským magistrátem a zhotovitelem i správcem stavby.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Do pražského tunelového komplexu Blanka vjeli v sobotu 19. září první řidiči

Do pražského tunelového komplexu Blanka vjeli v sobotu 19. září první řidiči | Zdroj: ČTK

Největší dopravní stavbu v České republice začal Metrostav stavět v roce 2007. Všechno mělo být hotové v roce 2011.

Jenže o dva roky později dělníci nedostavěný tunel úplně opustili a vše směřovalo k soudu. „Práce byly k 7. prosinci přerušené a zřejmě budeme muset počkat na výsledek soudu. Samozřejmě jednání s hlavním městem ještě probíhají,“ řekl tehdy mluvčí Metrostavu František Polák.

Jenže Metrostav a pražský magistrát se nedokázaly domluvit. Město tvrdilo, že smlouva se stavební firmou není platná, Metrostav zase zažaloval Prahu kvůli několikamiliardovému dluhu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dokončení Blanky zdržovaly i soudní spory. O co v nich šlo, připomíná Eliška Malínská

Soud pak vydal předběžné rozhodnutí o platnosti smlouvy. Verdikt z dubna 2014 následně určil, že Blanka musí být dokončená do pěti měsíců, jak vysvětlil tehdejší primátor Tomáš Hudeček z TOP 09.

„Rozhodčí soud udělil povinnost Metrostavu dokončit práce v rozsahu asi 1,3 miliardy korun a městu udělil povinnost za tyto práce zaplatit. Zároveň rozhodl o doplacení dlužné částky ve výši 2,7 miliardy korun, takže město musí Metrostavu toto zaplatit,“ uvedl.

Město firmě muselo uhradit dluh ve výši zhruba pěti miliard korun. Zastavení prací vyšetřovala protikorupční policie, kauzou okolo stavby tunelového komplexu se zabýval i Útvar pro odhalování organizovaného zločinu.

Druhá arbitráž kvůli Blance skončila v červenci letošního roku. „Nález rozhodčího soudu je finanční, právní a morální satisfakcí IDS,“ okomentoval soudní rozhodnutí mediální zástupce firmy Inženýring dopravních staveb Pavel Kočiš.

Dohady o peníze nekončí

IDS na stavbu Blanky dohlížela. Arbitrážní soud rozhodl, že firmě musí Praha zaplatit dluh za správu stavby do zhruba poloviny loňského roku, a to ve výši necelých dvou set milionů korun. Magistrát navíc čeká, že IDS bude mít další finanční nároky. Zatím ale není jasné, jestli bude další arbitráž.

„Tady se samozřejmě nabízí několik možností, ale budeme to konzultovat s našimi právními zástupci,“ potvrdil náměstek pražské primátorky Petr Dolínek z ČSSD.

Zprovoznění tří tunelů - Brusnice, Dejvice a Královská obora- zdržela kromě sporů výměna kabelů technického zabezpečení. I tady se magistrát dostal do střetu s dodavatelem, firmou ČKD Praha DIZ.

Tunel Blanka | Foto: Český rozhlas

Eliška Malínská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme