V Baletu ND dochází k největším personálním změnám za 13 let pod vedením Petra Zusky

22. září 2015

Do nové sezóny vstupuje Balet Národního divadla v Praze s řadou zásadních změn. V rámci souboru proběhlo celkem 21 přestupů. Do jeho čela se postaví 4 noví první sólisté a čekají ho tři nové premiéry klasického i současného baletu.

V souboru vedeném Petrem Zuskou je 81 členů, z toho 39 cizinců. Navíc není jisté, zda se do roku 2017, kdy Petra Zusku ve funkci uměleckého šéfa vystřídá Filip Barankiewicz, podaří vyřešit tíživou finanční situaci. „Tolik změn dosud nikdy nebylo,“ objasňuje své rozhodnutí Petr Zuska, „já jsem to dělal intuitivně, ale samozřejmě jsem vše pečlivě konzultoval s baletními mistry. Ale měl jsem pocit, že soubor potřebuje motivaci, že i v rámci generační výměny je třeba tím kolem pootočit.“

Romeo a Julie a Louskáček a Sněhová královna a VertigoNovými prvními sólisty se stali Alina Nanu, Andrea Kramešová, Karel Audy a Ondřej Vinklát. Ten hodnotí svůj postup kladně, jako odměnu za odvedenou práci. Je to pro něj čest, ale samozřejmě i závazek. Podobně potvrzuje Alina Nanu: „Pro mne je to obrovská zodpovědnost, i když upřímně řečeno, ještě jsem si to nestihla plně uvědomit.“

02285428.jpeg

Nejbližší premiéra, která členy baletního souboru čeká v prosinci, je nová verze Louskáčka, která po jedenácti letech nahradí provedení stávající. Chystané představení bude v choreografii a režii Petra Zusky.

Problémem číslo jedna je otázka financí„Musím říct,“ zmiňuje Petr Zuska stinnou stránku baletního provozu, „že ač mě pan ministr přesně před rokem ujistil, že o materiálech, které jsem mu na ministerstvo kultury poslal v červnu 2014, ví a že je to pro něj prioritní problém, tak během roku se nestalo vůbec nic.“ Největší překážkou je podle Petra Zusky statut příspěvkové organizace, která je pro divadlo velmi zkostnatělým a brzdícím faktorem: „Kdyby zde byla jiná pravidla, tak bych mohl s penězi nějak jinak zacházet a tanečníky bych mohl lépe ohodnotit, v rámci příspěvkové organizace nemohu, protože vše se řídí tabulkami, což je zoufalá a svazující situace.“

Spustit audio