Nizozemské železnice budou poháněny elektrickou energií z větrných turbín

23. září 2015

Podle článku na serveru Railway Technology by v roce 2018 mělo 100% elektrické energie, kterou spotřebovávají nizozemské vlaky, pocházet z produkce větrných turbín.

Autor článku Julian Turner získal tuto informaci přímo z elektrárenské společnosti Eneco, konkrétně od jejího účetního manažera Michela Kerkhofa. Jde o výsledek nové smlouvy mezi firmou Eneco a zprostředkovatelem energetických dodávek, aliancí VIVENS. Ta je společným podnikem Nizozemských železnic, firem Veolia Arriva, Connexxia a několika přepravních společností. Eneco by mělo v roce 2018 dodat Nizozemským železnicím 1,4 terawatthodin elektrické energie, což je energie zhruba ve výši spotřeby všech nizozemských domácností. Všechna tato energie by přitom měla pocházet z větrných farem. Polovina z nich se bude nalézat v Nizozemí a zbytek v Belgii a ve Skandinávii. Vlaky v Nizozemí přitom každý den přepraví průměrně 1,2 miliony cestujících.

Koncem tohoto roku by měly větrné turbíny poskytovat nizozemským drahám asi polovinu potřebné energie. V roce 2016 to bude 70% a v roce 2017 již 95%. Cílem přechodu na 100% obnovitelné energie tohoto druhu v roce 2018 je snížit uhlíkovou stopu dopravy v Nizozemí, která se nyní podílí asi z 20% na celkové produkci oxidu uhličitého. Kerkhof uvedl, že tato smlouva není spojena s žádnými státními dotacemi, pouze samotné větrné farmy dostávají lokální dotace, rozdělované podle regionálního principu. Nizozemské železnice také byly schopny oproti roku 2005 ušetřit při provozu vlaků asi 30% elektrické energie, připadající na osobokilometr, a to díky novým vlakům a aplikaci různých efektivních technologií.

Větrné turbíny

Podobná informace přišla nedávno z Indie, když Anubhuti Vishnoi v listu The Economic Times zveřejnil zprávu o napájení tamních železnic stále vyšším podílem sluneční energie. Lokomotivy sice budou i nadále především diesel-elektrické, ale osvětlení, chlazení a také drážní infrastruktura bude napájena z velké části ze solárních zdrojů, čímž dojde k velkým úsporám nafty a snížení emisí.

Zdroje: Railway Technology, Phys.Org, TechXplore, Inhabitat, Popular Science 1, Popular Science 2, Discovery News

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio