Richard Seemann: Volkswagenwerk zasažen pyramidovým syndromem

24. září 2015

Podle posledních informací německý koncern Volkswagen (VW) je v důsledku svého podvodu s parametry svých vozů s dieselovými motory o obsahu 1,6 a 2 litrů zasažen pyramidovým syndromem.

Po úterním odstoupení svého nejvyššího šéfa Martina Winterkorna dojde zřejmě dalším personálním postihům po intervenci zemského ministra Dolního Saska Olafa Lieseho, protože se na jeho území ústředí VW ve Wolsfburgu nachází.

Odejít má člen představenstva za Audi Ulrich Hackenberg a za Porche Wolfgang Hatz. Současně oznámil spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt, že ve čtvrtek se chce dozorčí rada poradit o novém předsedovi představenstva místo Winterkorna.

Podle Donbrindta se koncern podílel na manipulacích s údaji o výfukových plynech i mimo Spojené státy, kde je odhalily, včetně Evropy. Počet těchto vozů je zatím neznámý a ani není jasné, budou-li muset být staženy z provozu.

Čtěte také

Celosvětově se však počítá, že tímto podvodem bylo postiženo na jedenáct milionu majitelů, nevyjímaje i Česko, kde podle ministra Dana Ťoka bude provedena též kontrola. Největší výrobce automobilů v Evropě je zřejmě vybavil softwarem, díky kterému bylo možné manipulovat s měřením škodlivých výfukových plynů.

Zatím bylo do dnešního dne podle německých sdělovacích prostředků podáno 37 žalob na koncern VW u severoamerických soudů a další dvě v Kanadě. Mezi nimi i je i žaloba generálního státního zastupitelstva federálního státu New York.

Koncern Volkswagen

Současně se do podezření s manipulacemi dostal i výrobce Bayerische Motoren Werke (BMW), který to však popírá. Podle časopisu “Auto-Bild“ však bylo toto potvrzeno u vozu BMV X3 Drive, což se projevilo poklesem cen akcií jeho výrobce o deset procent. U Volkswagenwerku to dosáhlo o tří krát více.

Skandál, který vypukl, však podle politických a ekonomických komentátorů nebude mít těžký dopad jen na budoucí perspektivy podniku, ale na celý evropský automobilový průmysl, na kterém je závislá i naše republika. Evropa je totiž nejdůležitějším trhem pro vozy s dieselovými motory a Volkswagen se snažil je rozšířit i ve Spojených státech.

Čtěte také

Nyní je tento sen v troskách, rovněž jako jeho konečný cíl stát se největším výrobcem automobilů ve světě. Nemluvě pak o těžkém poškození mýtu o německé serioznosti.

Obnovit tento trend bude drahou záležitostí a zřejmě jen úhrada žalob a rekonstrukce dobrého jména přijde na vyšší částku než miliardy eur věnované na záchranu Řecka.

Další komentáře z dnešních Názorů a argumentů si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

Spustit audio