Oxidy dusíku se hlídají hlavně kvůli zdraví. Nešíří se však jenom z aut

Skandál německé automobilky Volkswagen kolem manipulací s emisemi u naftových vozů je už tak velký, že od médií dostal nálepku dieselgate. Na případ přesně před týdnem upozornil americký Úřad pro ochranu životního prostředí. Právě dieselové motory koncernu Volkswagen totiž obsahovaly nadlimitní množství oxidů dusíku. Ty jsou součástí zplodin motoru, které jsou prokazatelně karcinogenní.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Silnice, doprava, dálnice

Silnice, doprava, dálnice | Foto: CC0 Public domain, Fotobanka Pixabay

Oxidy dusíku jsou mnohem škodlivější než třeba oxid uhličitý, pro člověka jsou dráždivé podobně jako ozón.

Přehrát

00:00 / 00:00

Oxidy dusíku, které v nadlimitním množství vypouštěly vozy koncernu VW, jsou pro lidi jedovaté. Více zjišťoval reportér Matěj Skalický

„Jsou škodlivé při vysoké koncentraci, kdy mohou způsobit plicní otok. Při nižších koncentracích mohou dráždit dýchací cesty či spojivky, mohou vyvolávat kašel, při vysokých mohou i usmrtit, ale takové koncentrace se zdaleka nedají očekávat od motorů,“ vysvětluje přednostka Kliniky pracovního lékařství VFN v Praze Daniela Pelclová.

I tak Pelclová považuje za důležité, že se limity emisí těchto a podobně nebezpečných látek zpřísňují.

„Bohužel se nachází víc a víc důkazů pro to, že třeba rakovina plic může vznikat v této souvislosti. Že je častější u lidí, kteří bydlí blízko velkých komunikací v centrech měst,“ podotýká lékařka.

Británie bude přeměřovat emise u aut. A nejen u těch od Volkswagenu

Číst článek

Právě s emisemi oxidů dusíku u naftových vozů před týdnem narazil koncern Volkswagen. Podle řady motoristických publicistů je však skandál kolem manipulací s měřením výfukových plynů trochu uměle vyvolaný. Částečně z něj viní velký tlak na snižování limitů emisí u aut.

„Samozřejmě že automobilky mají možnost obsah oxidu dusíku ve výfukových plynech snížit. Především je třeba, aby ta směs, která se spaluje, prohořela a dohořela co nejlépe. V současné normě Euro 6 pro spalovací motory je norma pro benzinový a naftový motory prakticky nastejno. V těch posledních letech byl u nafty tlak na snižování výrazně vyšší než u benzinu. Je to také výrazně složitější,“ říká Jan Koubek z internetového pořadu Meziplyn.

Wolfsburgem zmítá skandál Volkswagenu. Automobilka zaměstnává polovinu města

Číst článek

Upozorňuje navíc, že oxidy dusíku vznikají při hoření všech fosilních paliv. Přesto jsou emise u automobilů podle něj regulovány nejvíc.

„Oxid dusíku vzniká reakcí atmosférického dusíku při hoření v podstatě jakéhokoli fosilního paliva, to znamená spalování nejenom nafty, ale i benzinu, ale i spalování dříví, uhlí,“ konstatuje Koubek.

To znamená, že oxidy dusíku vznikají třeba i v tepelných elektrárnách nebo při topení dřevem a uhlím v domácnostech.

Německo nařídilo kontrolu vozů VW kvůli skandálu s emisemi | Foto: ČTK

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme