Americký zákazník lépe platí, ale je rozmazlenější, vzkazuje českým exportérům odborník

25. září 2015

Motory, léky nebo třeba mikroskopy. Nejen toto zboží české výroby míří stále častěji na americký trh. Vývoz do Spojených států roste dvojnásobným tempem než je celkový růst tuzemských exportů, a letos by mohl překročit hranici sta miliard korun.

„Americký trh je bezpečný a trvale rostoucí,“ chválil v Ranním Plusu předseda Asociace malých a středních živnostníků Karel Havlíček.

Analýzy asociace prokázaly, že zboží je možné do Ameriky prodávat za vyšší ceny, ale jen tehdy, když produkty odpovídají i kvalitou.

Americký trh čítá více než 300 milionů obyvatel, jde o teritorium s vysokým stupněm gramotnosti i ve smyslu kupní síly, dodal předseda.

„Menší a střední firmy by se neměly honit za obratem, ale za efektem, profitem, hospodářským výsledkem," radí Havlíček.

Podle něj je lepší prodat méně zboží za vyšší cenu, než obrovské množství za nižší ceny, protože velké množství zboží sebou nese i velké riziko. „Rozhodně je lepší vyhrávat 2:0 než 6:5,“ glosoval předseda.

A jaké komodity mohou být ve Spojených státech úspěšné?

„Exportujeme typické české produkty jako motory, turbíny, součásti motorových vozidel nebo čerpadla, ale začínáme silně růst i v oblasti software a nových technologií. Americký trh není pouze o výrobcích: 30 % našeho exportu tvoří služby.“

Havlíček ale potvrdil, že americký trh je náročný. „Vyžaduje naprosto perfektní dodávky ve smyslu časového dodání, zboží musí být skutečně kvalitní, inovativní, pokud možno originální.“

„Americký zákazník je rozmazlenější než evropský. Vyžaduje dodávky okamžitě, není ochoten na nic čekat. Není možné nabízet byť dobré a zajímavé produkty, ale dodávat je s několikatýdenním zpožděním,“ upozornil Karel Havlíček.

autoři: oci , bum
Spustit audio