Ostřejší konkurence a velký tlak na cenu. Přesto se Češi na brazilský trh snaží dostat

Léta slušného ekonomického růstu Brazílie jsou pryč. Země se letos dostane do recese. Vstup na tamní trh přesto může být zajímavý. Snaží se o něj i české firmy. Jejich zástupci nadále jezdí na průmyslové veletrhy do Brazílie, jako třeba před několika dny v Belo Horizonte.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Český stánek na veletrhu Exposibram v Belo Horizonte

Český stánek na veletrhu Exposibram v Belo Horizonte | Foto: David Koubek | Zdroj: Český rozhlas

Na stánku České republiky na veletrhu těžební techniky Exposibram bylo několik firem. Jedna z nich má kromě odvětví cukrovarnictví zájem právě o těžbu - ráda by uspěla se svými převodovkami.

Zástupce společnosti MKV Ozubená kola Petr Holý ovšem ví, že do Brazílie není lehké proniknout:

Přehrát

00:00 / 00:00

I přes ekonomickou recesi se na brazilské trhy snaží dostat české firmy. Více od zpravodaje Davida Koubka

„Trh je tu poměrně uzavřený. Společnosti, které tu vyrábí nebo těží, mají portfolio svých dodavatelů poměrně uzavřené. Co vím, tak je těžké do něj proniknout. Přesto jsme se to pokusili prolomit.“

Navíc propad cen surovin trápí odvětví těžby - a tím i celou Brazílii, která je jejich velkým vývozcem. Ekonomika největší jihoamerické země se i proto letos propadne. Daleko více se ale v posledních týdnech propadá kurz domácí měny. I to může být určitá příležitost.

„Pro ty z exportérů, kteří se zaměří na brazilské sektory, které budou těžit z nízké hodnoty měny. To znamená, že budou exportovat. V tuto chvíli je to už zemědělství, další sektory budou následovat,“ říká Alex Ivančo z pobočky CzechTrade v Sao Paulu.

Studenti technických oborů na veletrhu Exposibram se zajímají o českou výrobu ložisek | Foto: David Koubek

I díky dodávkám pro zemědělskou výrobu je dnes v sousední Argentině úspěšná firma ZKL - dnes je mezi pěti největšími dovozci ložisek do země.

„Nacionalizační poplatky činí nějakých 40 až 45 procent, v Brazílii stejné poplatky činí nějakých 70 procent. Brazílie svůj trh značně brání než Argentina. Ta zase na druhou stranu má velký finanční problém – nedostatek deviz,“ popisuje šéf argentinské afiliace ZKL Jan Kovařík.

V Brazílii podle něj panuje ostřejší konkurence větších firem z oboru a také velký tlak na cenu. I tak se ale dá najít na trhu prostor pro uplatnění.

„Jdeme cestou spíše velkých a speciálních ložisek, kde máme reference a kde jsme jako firma ZKL zkušení, dobří a zákazníci to vědí,“ dodává Kovařík.

Zástupce českých firem na veletrhu navštívil i velvyslanec ČR v Brazílii Jiří Havlík (druhý zleva) | Foto: David Koubek

David Koubek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme