Automatky s Václavem Mertinem: Jak ideálně vyprovodit dítě do školky?

30. září 2015

Školní rok začal a s ním nastoupili i nováčci do školek. Podle četných zkušeností nenesou děti nástup do pravidelné docházky v předškolních zařízeních příliš pozitivně. A co s tím? Mizet po anglicku, nebo odtrhávat řvoucí potomky od nohou matek, které si následně utírají slzy při běhu do práce? Do Automatek přišel odpovědět dětský psycholog, autor knih Výchova bez trestů, Výchovné maličkosti, Ze zkušeností dětského psychologa PhDr. Václav Mertin.

„Já se těm dětem nedivím, že pláčou. Když jsou jim tři roky, jsou to ještě malé děti – přikláněl bych se spíše k tomu, aby chodily do školky až ve čtyřech letech. Většina dětí je do té doby spokojena doma s mámou a my je posíláme mezi cizí lidi, kde ta opora – máma nebo táta – chybí. Nesmíme zapomenout, že dítě má určitý rytmus, který doma respektujeme. Když se jde do školky nebo do školy, tak se vše změní a najednou vyvíjíme mnohem větší tlak a dítě reaguje protitlakem. Je dobré vstát dřív, mít věci připravené předem, být ráno usměvaví a v pohodě. Možná bych někdy raději vzbudil dítě o čtvrt hodiny dřív, aby se mohlo rozkoukat, prostě abychom nepospíchali,“ říká Mertin.

Při loučení a odchodu rodiče ze školky je třeba, aby byl rodič rozhodný a předem dítěti řekl, co bude následovat. Vyjmenovat činnosti, které budou předcházet jeho odchodu. Je důležité také dítě motivovat a říkat mu, jak se na něj těšíme, a slíbit mu třeba nějakou drobnost, kterou mu při vyzvednutí ze školky doneseme.

Čtěte také

Podle Václava Mertina by v ideálním případě mohlo dítě chodit do školky 4x týdně do oběda, možná časem 1–2x týdně se spaním po obědě, a pokud by to šlo, aby mohlo jednou týdně zůstat doma. „V předškolním období je pravidelnost výhodná, ale u menších dětí bych to vůbec neřešil,“ upřesňuje.

Ještě náročnější změnou je nástup dětí do školy. A je třeba, abychom se na tuto událost řádně připravili. „Pokud jsme my dobře připraveni, tak garantuji, že dítě to zvládne. Tím my myslím nejen rodiče, ale také učitele,“ odpovídá Mertin, podle kterého je například známkování dnes už přežitek.

Mezi odborníky, kteří pozitivně hodnotí domácí vzdělávání, je i Václav Mertin. „Někdy se opomíjí, že škola učí flákat. Pokud mám 25 dětí ve třídě a jednomu položím otázku, je mýlka myslet si, že všichni ostatní si odpovídají v hlavě s ním. Zatímco pokud mám třeba v domácí škole děti dvě, tak buď pracují, nebo ne,“ dodává.
Pokud vás úryvky rozhovoru zaujaly, poslechněte si nový díl Automatek zde.

autor: Barbora Sedláčková
Spustit audio