Nebezpečné železniční přejezdy budou hlídat laserová čidla

Bezpečnost na rizikových železničních přejezdech by měly od příštího roku zajistit skenery. Mají prostor monitorovat a v případě překážky urychleně informovat strojvedoucího přijíždějícího vlaku. Testování speciálních laserových čidel by podle ministra dopravy za hnutí ANO Dana Ťoka mělo začít na podzim.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Železniční přejezd (ilustrační foto)

Železniční přejezd (ilustrační foto) | Foto: Martin Pařízek | Zdroj: Český rozhlas

„Do konce roku 2015 instalujeme první z detektorů do ověřovacího provozu, zatím bez vazby na zabezpečovací zařízení. Během roku 2016 upřesníme funkčnost těchto detektorů a ověříme vazby na okolní zabezpečovací systémy. V případě kladného ověření bychom aplikaci do ostrého provozu rádi spustili do konce příštího roku,“ přiblížil Ťok.

Podle něj se nyní řeší, zda hlídací čidla mají v případě nalezení překážky vlaky automaticky zastavit, nebo jen zpomalit.

Přehrát

00:00 / 00:00

O bezpečnosti na železničních přejezdech mluvil odborník na dopravu a vydavatel webového magazínu ŽelPage.cz Zdeněk Michl

Čidla zaznamenávající překážky na trati jsou ve světě poměrně nová. Na japonských přejezdech jich je nainstalováno na 4000, šest desítek čidel využívají ve Švédsku.

Zavedení technologie zvažuje například i Velká Británie – v úvahu by tam přicházelo asi 450 přejezdů.

V České republice zatím slouží jediné takovéto zařízení, a to v opravárenském železničním depu v Přerově. Skener, který vyrobila firma AŽD Praha, používá k detekci překážek na kolejích infračervený paprsek.

Zvažují se i vyšší pokuty

Diskuzi o bezpečnosti na přejezdech vyvolala červencová srážka pendolina s nákladním automobilem ve Studénce na Novojičínsku, kterou nepřežili tři lidé. Vůz uvízl mezi závorami, které byly po obou stranách vozovky na obou stranách železničního přejezdu.

Aby se podobné situace neopakovaly, ministerstvo dopravy uvažuje o tom, že by se závory sklápěly z pohledu řidiče jen před přejezdem.

Zda budou přejezdy se čtyřmi závorami v budoucnu chráněny jen dvěma závorami, chce úřad vyhodnotit. Podle Ťoka není vyloučeno, že by toho řidiči zneužívali a mezi závorami kličkovali.

Další možností, jak snížit počet nehod na přejezdech, je efektivnější postihování řidičů ignorujících výstražná světla, která signalizují příjezd vlaku. Podle Ťoka se proto jedná o zavedení kamer, které budou zaznamenávat přestupky na přejezdech a automaticky odesílat pokuty majiteli vozidla.

Zpřísnit by se měly také pokuty za přestupky. Současná vyhláška se 15 let neaktualizovala a pokuty za nedodržování pravidel silničního provozu jsou podle ministra nízké.

ČTK, Eva Kézrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme