Řidiči autobusů protestují proti nízkým mzdám i podhodnoceným cenám

Stovky řidičů autobusů po celém Česku si dnes přes svoje uniformy oblékly reflexní vesty. Křiklavě oranžovými a žlutými barvami se připojili k takzvané Jablonecké výzvě, ve které odboráři a řidiči požadují mimo jiné zvýšení mezd. Protestní akcí chtějí upozornit také na podle nich špatný systém veřejných soutěží na dopravce a dumpingové ceny. Jabloneckou výzvu dnes odboráři předali na ministerstvu dopravy v Praze.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Protest jabloneckých odborářů proti nízkým mzdám a dumpingovým cenám ve veřejné dopravě

Protest jabloneckých odborářů proti nízkým mzdám a dumpingovým cenám ve veřejné dopravě | Zdroj: ČTK

„Za ty peníze, co dostáváme, tak dělají ti, co tady třeba uklízejí Jablonec. Za tu zodpovědnost je to směšný plat,“ říká řidič Tomáš Kiloušek, který se k protestní akci také připojil.

Politikům dávají odboráři měsíc na to, aby s nimi začali vyjednávat. Potom chtějí stávkovat. Jablonecká společnost BusLine protestní akci nevnímá jako útok na dopravce, ale na systém jako takový.

„Je to spíš společná akce řidičů, kteří se cítí v rámci veřejné dopravy v České republice nedostatečně oceněni. Samozřejmě mzdy ve veřejné dopravě jsou tak vysoké, kolik prostředků ve veřejné dopravě je,“ uvádí výkonný ředitel firmy Radek Chobot.

Přehrát

00:00 / 00:00

Řidiči autobusů na Ústecku se připojili k protestu jabloneckých kolegů a jezdí dnes v reflexních vestách. Více zjišťoval Jan Bachorík

Například v teplické Arrivě, která zajišťuje MHD v Teplicích a také provozuje krajské autobusy na Teplicku, se platy vyrovnaly, ovšem za cenu většího množství práce.

„Dřív jsme dělali kolem 180 - 190 hodin, teď jezdíme na městských linkách 200 a na krajských linkách 230 hodin,“ říká místopředseda odborové organizace teplické Arrivy Eduard Kalfus. Kromě peněz na vyrovnání platů se Arrivě podařilo sehnat také dostatek řidičů.

„Díky masivní kampani na získání nových řidičů máme prakticky už naplněný stav,“ potvrzuje dopravní ředitel teplické Arrivy Petr Havlík.

Odborářům vadí i soutěže 'na nízkou cenu'

Vedle nízkých mezd a malého počtu řidičů vadí odborářům z jablonecké společnosti BusLine také systém zakázek na veřejnou dopravu. S těmi jako první začal Ústecký kraj, který má uzavřené smlouvy s dopravci na deset let.

„Gró té zakázky spočívá v tom, že nejnižší cena bere. Což nám přijde, že vlastně vítězem soutěže není ten vítěz, ale ten zchudlý,“ vysvětluje výhrady odborářů Jiří Kuchynka z jabloneckých odborů autobusového dopravce BusLine

Přehrát

00:00 / 00:00

Důvody protestu řidičů autobusů vysvětli Jiří Kuchynka, šéf jabloneckých odborářů u společnosti BusLine

Podle ústeckého krajského radního pro dopravu Jaroslava Komínka z KSČM musí odboráři vyjednávat hlavně se svými zaměstnavateli.

„Když jsme soutěžili veřejné zakázky, nabízeli jsme dopravcům ceny přes 30 korun. Dopravci to ale odmítli a řekli, že chtějí jezdit za méně. Tak teď se s tím musí popasovat,“ říká ústecký radní pro dopravu.

Odboráři požadují, aby přímo v zadání veřejných zakázek byla zakotvena nejnižší mzda řidičů. Ta by podle nich měla dosahovat 1,75násobku minimální mzdy, což odpovídá 100 korunám na hodinu.

Chtějí také „všemi dostupnými prostředky“ dosáhnout zrušení výběrového řízení na autobusovou dopravu v Královéhradeckém kraji.

„Od dubna má platit nový zákon a cena už nebude tím hlavním kritériem. Takže nevidíme důvod, proč by se mělo ještě pořád soutěžit postaru, když v dohledné době bude jiná norma,“ doplňuje Kuchynka.

Jan Bachorík, mta, Šárka Škapiková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme