Vladimír Michálek: Film je extrémně subjektivní záležitost

16. říjen 2015

Hostem Tandemu Jana Rosáka byl režisér Vladimír Michálek. Hovořil o svých režisérských postupech, oblíbených spolupracovnících a vztahu k filmovým cenám, při jejichž předávání údajně necítí pocit zadostiučinění.

Je třeba zabít Sekala, Anděl Exit nebo Babí léto, to jsou některé z filmů režiséra Vladimíra Michálka. V rozhovoru na ně samozřejmě zavzpomínal, také ale prozradil, kdo patří k jeho oblíbeným dětským hrdinům a jaké preferuje způsoby odpočinku.

Doslovný přepis pořadu dodává firma NEWTON Media. Texty neprocházejí korekturou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Z Tandemu vás opět zdraví Jan Rosák. Můj dnešní host je řazen mezi takzvané režiséry střední generace, ke kterým patří třeba Vít Olmer, Karel Smyczek nebo Zdeněk Tyc. Jestli se tak opravdu cítí a kam by se zařadil sám a jestli je samozřejmě vůbec důležité být někam zařazován, tak to už nám třeba řekne sám Vladimír Michálek. Vítám vás, dobrý den.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Režisér Michálek rád zkouší různé žánry, inspiraci často hledá ve světě literárních předloh, ke kterým ovšem přistupuje tvůrčím způsobem, což je velice chvályhodné. Ale dnes si budu s režisérem Michálkem povídat nejen o filmech, které natočil, ale také které točí a natočit hodlá. Všem přeji hezkou chvilku u rádia.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je tedy režisér Vladimír Michálek. Myslím si, že jeho jméno jste zaznamenali u spousty filmů, které se vám určitě líbily, ale třeba i u filmů, které nebyly až tak úplně jednoznačně přijaty. Debutoval jste Amerikou.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Je to tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Filmem, který byl velice svérázný, svébytný, hodně zvláštní. Myslel jste, že to hned zabere tenhle ten zvláštní způsob natáčení?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Takhle já vůbec nepřemýšlím, jestli to zabere.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste to tak prostě cítil.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Já prostě mám nějakou představu a pokud někdo mi to dovolí udělat, tak jako respektive dá na to peníze, tak to udělám, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Rád točíte, to už jsem říkal, na základě literárních předloh, toto byla Kafkovská. Poté jste zvolil předlohu velice zvláštní, ale řekl bych film o tom natočený, ten opravdu jaksi zabrali u širokého publika. Mám na mysli Zapomenuté světlo podle Jakuba Demla. Je zvláštní, že jste tak jaksi ten systém nebo způsob natáčení hodně rapidně změnil, protože to byl úplně jiný charakter filmu než Amerika.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No jo, ale to je prostě, to je, já vím, že se mě na tohle lidi hodně ptají, ale já na tom nevidím zas nic tak divnýho, jo, že jako já nevím, když čtu knížku, tak víceméně čtu pokaždý, každou, každá knížka je jiná, že jo, a já nečtu pořád stejnou knížku, nebo můžete mít období, kdy čtete chvíli detektivky, ale pak se zase říkáte tak dobrý, už u tý desátý vím, kdo bude vrah, tak si zase přečtu něco jinýho. A protože rád čtu a čtení je pro mě asi nejvíc, co můžu jako nějak v životě, co jako je pro mě nejvíc, no. A že to mi jako vybuzuje fantasii a mám svoje představy a to už je blízko k filmu, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jste mi teď přímo vzal možná slova z pusy, chtěl jsem se zeptat, když čtete tu knížku, jestli už to vidíte, jak by to vypadalo na plátně. Je to tak?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Ani ne jako na plátně, ale jsou tam momenty, který se mi vizualizujou okamžitě, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To já vás nepodezírám z toho, že byste rovnou chtěl to využít, exploatovat, aha, tohle to bude pro mě téma. Ale jestlipak to jako ve vaší fantazii filmovýho režiséra už dostává nějaký zvláštní obrysy nebo jiný vaše obrysy?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Mně spíš moje obrysy to získává, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já bych tak vypočítal tady alespoň faktograficky filmy, které jste natočil. Po těch už uvedených přišel film třetí Je třeba zabít Sekala. Musím říct, že to bylo pro mě třeba velikánské zjevení, velice úžasné, pozitivní. Jestli se nepletu, říká se tomu eastern tomuhle tomu.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No tak ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zařadili to takhle.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Je to tak no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No ale já si myslím, že Sekal prostě zabodoval, co si budeme povídat. Ale Anděl Exit zase trošičku protichůdné názory diváků. S tímhle určitě vy počítáte, že jo. Možná, že taky trošičku provokujete. Babí léto úplně naopak a O rodičích a dětech, tak ten film jsem neviděl, tak to nevím, ale myslím si, že zase jste jaksi hodně zabodoval adaptací Báry Nesvadbové Pohádkářem, protože to je film, který si myslím u diváků, ale nejenom u diváků docela zabral, viďte?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No vy vždycky používáte to slovo zabral.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jé, já vím, já vím, no. Se líbil.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Tak to je taková, tak to je vždycky tak velká neznámá no, ale důležitý pro mě je, že to co, to co dělám, nebo prostě když už jako se tomu věnuju, protože to je vždycky běh na dlouhou trať, tak se snažím, abych tomu dal co nejvíc. Jo, taková nějaká poctivost vůči, protože předpokládám, že na to někdo půjde, nevím, kolik lidí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Děláte určitě pro diváky.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No tak samozřejmě, tak samozřejmě, o tom je film, že jo. A tak, tak se snažím prostě vyprávět svůj příběh nějakej no, takže tam hodně jako ze mě a maximálně vždycky říkám, že se můžu omluvit, no, jedině jako, když se to někomu nelíbí, jako promiňte, že jsem neudělal film, jakej jste chtěl, no. Tak jako naštěstí těch filmů je hodně, takže ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je od vás, myslím, nikdo nečeká, abyste to ... Kam byste třeba zařadil sám váš film Posel?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Posel je zajímavej film, já myslím, že tak trošku pronásleduje mojí práci, což mně přijde i hodně zajímavý a vtipný, že ty filmy, který jsou třeba ztřískaný v tu chvíli kritikou, jo, třeba u Ameriky mi doporučovali, ať už se nikdy nedotýkám toho boha Kafky, jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Že už prostě nikdy se nesmím postavit jako za kameru a tak, tak ty filmy strašně dobře zrajou, jo. A sranda je, že třeba po letech ty stejný lidi, který mi zakazovali už, nebo jako doporučovali jako velmi razantně, abych už nikdy nic nedělal, tak, tak se odkazují k těm filmům jako, jak to bylo úžasný a skvělý a že, že tenhle film nedosahuje tý skvělosti toho filmu před 10 lety, tak pro mě už je to jenom taková lehce úsměvná záležitost, jo, takže k tomu Poslovi. To prostě já si myslím, že to byl trošku šok pro lidi, že najednou zase bum, prásk, jako současnej ze života mladejch lidí, žádný sociální drama, jenom čistě jako jenom rozervanej negativní hrdina, no, a uběhne pár let a zase říkaj - jo, ten Posel, to bylo, ten byl úžasný, no a takže.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já teď, já teď čtu takovou knížku velice hezkou, dostal jsem ji k narozeninám od dcery, která se, tuším, jmenuje Filmy, které nikdy nespatřily jaksi plátno, jsou to filmy světových režisérů. A tam je třeba taková hezká sekvence o tom, jak když začal točit Steven Spielberg Čelisti, tak mu říkali něco podobnýho, jste mi to připomněl, ať už se nikdy nestaví za kameru, ať už toho ale nechá. No tak jestli dopadnete stejně jako Spielberg, tak proč ne.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No ono to je buď a nebo, no, jakože někdo by to opravdu už neměl dělat a někdo paličatě, no ono je to těžký. No, těžký. Je to těžká práce, těžký povolání, no, fakt je zázrak, že vůbec něco vyjde jako.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Doufám, že jste si zapamatovali poslední větu mého hosta Vladimíra Michálka před písničkou - je zázrak, že někdy něco vyjde, protože v jeho případě je to opravdu jaksi zbytečná skromnost, protože mu spousta věcí vyšla. Jestli se nepletu, tak vaše filmy získaly celkem 20, to jsem si spočítal, 20 Českých lvů. Je to tak?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Asi jo, já to nepočítal.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy to nepočítáte, to je dobře, protože dělat pro České lvy, že jo, tak to by se člověk zbláznil, ale jednoho určitě počítáte, to je za režii, za Sekala v 98, že jo? Toho si asi vážíte. Nebo neberete ty ceny tak jaksi úplně vážně?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Já k tomu mám vždycky takovej dodatek, že ta cena byla pro mě takovou satisfakcí, že jsem ji mohl prodat, že jo, a ty peníze, že šly slepým dětem, jo, takže, jo, že, že to mělo ten smysl, že jsem toho Lva prodal, dal jsem, dal jsem ty peníze a dal jsem je do internátu jako od slepejch dětí, kde si mohly nakoupit klávesnice s Breilovým písmem a computery a že aspoň pro ty nevidomí mělo to nějakej smysl.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak to je samozřejmě ohromně chvályhodné, ale přesto budu trošičku šťourat. Když takhle jdete na to pódium, tak v tu chvilku na to asi úplně nemyslíte, co s tou cenou, myslím s tím finančním dodatkem provedete, ale je to zadostiučinění?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Není no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Fakt není?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Pro mě ne, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No fakt že ne, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je, jako když si někdo stoupá pro zlatou medaili za běh na 400 metrů, tak vy ne takhle?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
To no já to tak nemám, no. Já, já si, to je trošku si myslím, nedá se to srovnat. Jako normálně, když běžíte 400 metrů, jsem kdysi dělal atletiku taky, tak to je jednoznačný, jo. Tam někoho porazíte na tý dráze, jo, to je prostě tam to je změřený a je to jasný, jo. Ale film je extrémně subjektivní záležitost, takže ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslíte nezměřitelný.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Nezměřitelná a ukázalo se to xkrát při různých volbách a ještě při tom systému, třeba já nevím, když budu mluvit o Českým lvu, tak to dochází pak k absurdním situacím, že jeden rok, zrovna myslím, že to bylo kolem Babího léta, to tam měl Honza Svěrák nějakej film a já jsem tam měl film a pan Švankmajer tam měl třetí film, takže Honza Svěrák dostal za prostě x za kameru a za tohle a já jako ten, Babí léto dostalo za herecký výkony, scénář, jo, a všechno, ale nejlepší film pana Švankmajera. Jo, takže, takže ono to je velice bizarní a je to jenom tím, že máte jeden, dva, tři body, že jo, a ty body se vynulujou mezi sebou a ten, co dostává, někdo dá trojku vám, někdo dává jedničku, někdo opačně a třetí dostává ty dva body, který pak jsou nejvíc bodů, že jo, takže ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to pravda, to se s tím během na 400 metrů nedá ani srovnat, protože to by jeden, kterej by skončil na třetím místě, by dostal za něco cenu, ten, kterej skončí čtvrtej, tak taky dostane za něco cenu, a první dostane cenu za celoživotní dílo, je to zvláštní trošku.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Ale ta satisfakce spíš už někde dávno předtím, jako když se vám podaří eliminovat co nejmíň chyb, jo, v tom výsledku a můžete to nějak s čistým svědomím tam tu svojí práci odevzdat a prezentovat a když ještě navíc potom na to chodí lidi, tak to je asi nejvíc, jo, takže tohle je jako medaile a ceny, to už jenom teda lapače prachu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobře. Tak to samozřejmě rozumím, mám taky pár pohárů, ovšem z tenisu doma, tak taky na to padá prach, máte stoprocentní pravdu. My se za chviličku podíváme spolu s mým hostem Vladimírem Michálkem na hrdinu jeho dětství.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdo jiný než filmový režisér, jako v našem případě náš host Vladimír Michálek, by měl těžit z vlastních zážitků, zkušeností, dokonce někdy se vrací určitě i do svého dětství, mám samozřejmě na mysli v myšlenkách, vzpomínkách a třeba i někdy přetvoří i do, když ne přímo jaksi filmového příběhu, tak třeba do některé postavy. Nevím, jak je to u vás, ale každopádně chci se vás, pane Michálku zeptat, kdo byl vaším nebo kdo byli vašimi hrdiny dětství?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
To je setsakramentsky těžká otázka. Ono jich tam bylo spousta, že jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak někdo to má úplně jasný, řekne Vinnetou, že jo.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No, to tak nebylo, jo, to já spíš jsem měl Athose jako jo, nebo jo ze třech mušketýrů.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zrovna Athose, že ne d'Artagnana.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Mě nějak vždycky jako ta nálada a povaha to Athose, ta mě přitahovala úplně nejvíc.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je tak trochu na psychologickou studii, proto ...

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No možná.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
On je takovej trochu upozadněnej, takovej malinko zamyšlenej, takovej intelektuál, že jo.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Takovej záhadnější. No ale tak já jsem měl vždycky rád takovou tu příhodu, když on je sbírá zpátky, když já nevím, se jim podaří předat ty šperky, že jo, a Athose najdou v tý hospodě ve sklepě, že jo, jak on je tam zabarikádovanej a tam láduje do sebe ty šunky a dobré vína ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Šunky a galony vína, ano.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No, takový vlaňák ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, tak to je sympatický, to chápu.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Něčím sympatický.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No ale byl jediným hrdinou vaším?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No tak to byli takový chvilkový, že jo. Samozřejmě zasáhl na vteřinku Gagarin, že jo, prostě když jsem někde ve školce, že jo, měl, měl takovou papírovou helmu, že jo, s nápisem CCCP, že jo, a říkal jsem nějakou básničku a už vůbec nevím, jako o čem to bylo. No a to tak jenom. No a pak přišel Jean Gabin jako v podstatě a to jsem ještě o filmu nic nevěděl, jenom mě fascinoval.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Gabin?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No Jean Gabin, protože on byl hrdina prvních nepřístupných filmů, který jsme mohli kluci, jako kluci vidět načerno, že jo, protože jsme se přes záchod, že jo, dostali do kina, že jo, a na nepřístupák a to byl třeba, já nevím, no Paša, že jo, já jsem viděl poprvé pořádnýho detektiva, že jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vás nefascinovali romantičtí hrdinové, ale spíš takovýhle tihle ti zamyšlení, ti takoví, co, co toho moc jaksi navenek neukazujou, ale spíš jako tušíte, že je tam hodně vevnitř.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No nějak už jsme cejtili, nás to bavilo jako kluky no, že už nějakou sílu tam jsme cejtili nějak ohromnou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže žádnej Fanfán Tulipán nebo Zorro Mstitel ...

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Ale to tak chodilo v Fifi pírko taky nás bavil, že jo. A Fanfán Tulipán byl výbornej, že jo, ale on prostě ten Gabin byl spojenej asi tím ohromným vzrušením, že, že jsme se dostali na nepřístupnej film, že jo, takže tam si pamatuju, že byl poprvé bar, kde byly tanečnice, že jo, a já nevím polonahý, to pro nás konečně jsme ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kus ňadra byl vidět.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No a tak jsme najednou říkali tak tohle je to nepřístupný a tohle jako.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale vy jste teď narazil na zajímavej fenomén francouzský film, protože ten byl v určité době prostě u nás dominantní, to najednou vyvanulo. Když teď přijde francouzský film, tak to je spíš velikánská výjimka, jaksi myslím kvalitní, hodnotné a už ne úplně tyhle ty filmy Gabénovského, Belmondovského, Delonovského ražení.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Je to tak, no. Je jiná doba, no, jiná doba a tak v tý době Francouzi, že jo, hodně určovali, že jo, takový trend, že jo, evropský kinematografie ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A je to škoda, že /souzvuk hlasů/.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
... možná i světový. Já nevím, no. Jako ono v té Francii se točí 200 filmů ročně, že jo, a je tam spousty zajímavejch, jo, ale taky k tomu se, k tomu se nedostanem, že jo, vůbec nevíme. Je toho moc, no.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hudba pochopitelně v dílech každého filmového režiséra hraje důležitou roli. Někdy dokonce, já nevím, samozřejmě to není případ filmů mého hosta Vladimíra Michálka, ale přežije ta muzika přežije i film samotný, že jo.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co si budeme povídat, ale ve vašich filmech je to docela zvláštní. Navíc vy jste dokonce získal, jsem si přečetl, cenu České hudební akademie za nejlepší rockové video za klip k Lucii Černé andělé v roce 92. Čili vy tu muziku máte docela hezky zmáknutou i jako režisérsky si myslím. I rád jaksi vybíráte si dobrou muziku do filmu, anebo se necháte sám překvapit tím spolupracovníkem, skladatelem?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No, to se nedá takhle no, to je jako, jo, se nechat překvapit. To, to, to ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Člověk řekne něco přines.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Ne, ne, ne, to, ne, ne, to v podstatě u filmu ty věci fungujou aspoň pro mě tak, že ve všech složkách těch hlavních ty lidi na vás musí být napojený a vy na ně, jo, takže to je už nějaká nonverbální komunikace a víceméně nemůžou do toho přijít jako cizí elementy, lidi, který jsou nastavený, který to maj nastavený jináč než vy v hlavě v tu chvíli pro ten projekt. A protože hudba ve filmu pro mě není jenom něco, co vám tam vyplňuje díry, nebo takzvané jaksi že se říká, že dělá vatu, jo, ale je to další důležitá složka emoční, tak to musí bejt v naprostým souladu s obrazem a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dá se říct, že, že je optimální stav, když divák odchází z filmu a ani si nepamatuje, jaká tam byla hudba?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
To je víceméně ideální. Divák by měl mít, vždycky nejhorší je to, jo celkem to bylo fajn a zajímavá kamera, že jo, a ta hudba byla taky dobrá, jo, ale to, to prostě už je špatně, jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ten komplexní dojem by měl být.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Tam by mělo být, že ha, tak to teda bylo něco, jo, ale nedokážete to jako divák po prvním shlédnutí definovat úplně, co to teda bylo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak vy spolupracujete samozřejmě s tuzemskými hudebníky, ale kdybyste, dejme tomu, mohl spolupracovat s nějakými cizími, tak koho byste zvolil? A teď se dostávám hezkým oslím můstkem k tomu, abych vás vyzval, kterou písničku si dnes vaší zásluhou v Tandemu poslechneme.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No současně jako, abych jednoznačně jako kdybych si mohl vybrat, tak, tak bych si vybral Trentona Reznora, no, prostě, kterej má kapelu Nine Inch Nails, ale je fantastickej kompouzr jako, nebo skladatel, jo, hudební a dělá prostě hudbu, kterou miluju a která jako funguje jako a on má hlavně ten, ten cit zajímavej, že to je úplně jináč, než jsou všichni jako zvyklí a strašně mě to baví, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A myslíte, že byste se sešli takhle vy jako tvůrce obrazu a on jako muzikant?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Těžko, těžko říct, no, to si vůbec netroufnu takhle jako ani přemejšlet, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak zkuste přemejšlet, my si zatím tu jeho muziku poslechneme.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Spolupráce s muzikantem na výrobě filmu nebo na přípravě filmu je pochopitelně hodně důležitá, ale muzikant není jediný spolupracovník režiséra, ani režiséra Vladimíra Michálka, který je dnes naším hostem. Já vím, že vy rád točíte jednak s osvědčenými herci, s herci, se kterými se vám dobře pracuje, ale že taky točíte rád na bázi osvědčených nebo vám příbuzný vaší naturelu, charakteru námětům a samozřejmě i s jejich tvůrci, to znamená, že třeba rád jste určitě dělal s Jiřím Křižanem nebo rád točíte s Matějem Hádkem. Je pro vás důležitá tahle ta spolupráce?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No já si myslím, co jste, jak to je velkej rozptyl jako jo, to je Křižan a Hádek, jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To já jsem vám dal na výběr.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Jiří Křižan byl asi můj největší přítel, takže tam to ještě bylo jako provázaný úplně jináč jako, lidsky a různýma životníma postojema a vším, ale my jsme toho spolu moc jako nemohli udělat, ale to, to nevadí jako. No my jsme ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak Sekal tady zůstane navždy, že jo.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Ten tady zůstane a zůstanou tady jiný věci a no tak za 5 miliard let jako všechno mizí, takže to je všechno pofidérní jako, ale jo, což jako byl velmi osobní vztah a pro mě velmi důležitej i takovej korektiv, jo, a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a když je navíc ještě povýšen na spolupráci tvůrčí, tak to je asi optimální, co může nastat.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Je to, no, je to velmi vzácné a je to optimální, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a teď dobře, tak a teď ti herci.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Já se snažím, aby ty věci, co dělám, aby byly třeba hodně těžký jako pro herce, jo, aby ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak to myslíte?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No jsou tam, že chci, aby ty situace byly prostě pro diváka udělaný tak přesně, aby vám to nevadilo, že, jo, a to je tudíž, to musíte bejt hodně dobrej herec, abyste to dokázal zahrát, jo, že ve finále zjistíte, že je velkej problém jako jednoduchá věc, třeba když má říct chlap nebo kluk holce jako mám tě rád, že jo, aby to neznělo pitomě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A nepouštěl jste se teda do velkýho dobrodružství s Evou Herzigovou v Pohádkáři? Protože ona tak zkušená zase až nebyla.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Pouštěl, nepouštěl. Já jsem jako s ní o tom hodně mluvil dopředu a nějakej čas jsme se znali, ale taky tam bylo velmi vážný rozhodnutí, že my jsme seděli dlouho spolu nad scénářem v Londýně jako ve studiu a až potom, když jako já jsem jí řekl, co všechno jako to bude obsahovat pro ní a tak a jako jakou mám představu, takže ať si to dobře rozmyslí, jestli do toho půjde. No a ona si rozmyslela, že by to, že by to zkusila, takže ale ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to vás napadla jaksi typově původně nebo jak?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
To byla taková shoda okolností jaksi, ale tak to víte, že tam potom mě nezajímají jistoty, že jo no, v tý tvorbě, to už byste se unudil k smrti, jo, a to je potom lepší dělat něco jinýho ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako myslíte třeba, když někteří režiséři mají takové ty svoje party herců a dělají pořád jenom s nima na jistotu?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No já si to nedovedu představit vůbec no. Pro mě je taková noční můra třeba představa repertoárovýho divadla nebo že se budeme scházet s hercema každej den a vždycky něco otočíme a bude nám dobře a tak, to prostě je úplně peklo, no, pro mě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha. No to je ale zajímavé. Čili vás ani nepřitahuje příliš jaksi zkoušet to na jevišti?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No to vůbec.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je zajímavý. Spousta vašich kolegů to zkouší.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No to já prostě nemůžu a já tomu hlavně nevěřím, no, protože ten moment, oni musí vědět za a) jenom musí vědět přesně o tom charakteru, co je to za charakter a nezajímá mě jako, jestli to, jo, jsou oni nebo kdokoli, mě zajímá jenom ztvárnění toho charakteru a stejnak vím, že, že to bude platit až ten den, kdy to budu obtiskovávat, teď už ne na film, ale na ty data a jo a tam to bude platit, protože, jo, se může stát cokoli a ten člověk je v určitým rozpoložení a až při tom záznamu, až při tom momentu určitým třeba, když ta scéna má minutu a já to z nějakýho úhlu vidím najednou, že pět vteřin je tam jako přesnějch, tak, tak to takhle vyskládávám, jo, po těch třech, pěti vteřinách, až mám tu minutu, jo, to, to, tu mozaiku, a vím, že to platí až ten den. A že to nikdy nenacvičí. Nikdy, nikdy, aby to nemělo ty falešný tóny jak v muzice a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak to je velký rozdíl proti divadelní práci, to jo.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
To jo no. Pro mě divadlo je něco, jako když píšete a rovnou se vám to maže z druhý strany jako.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hmm, to je zajímavý.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V současné době, jestli se nepletu, tak Vladimír Michálek dokončil Prázdniny v Provence, o tom ještě asi vůbec nic veřejnost neví. Můžete malinko naznačit alespoň, o co půjde?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Prázdniny v Provence jsem dokončil před rokem a je to komedie. A doufám, že, že ji diváci uvidí, protože si myslím, že je to tak výbornej film, fakt tak výbornej film, kde hraje Jakub Prachař, Kryštof Hádek, Vojta Kotek a spousta jako dalších zajímavejch lidí, ale ty tři kluci tam hrajou členy kapely, která je na rozpadu, jo, a prostě je to tak neuvěřitelně vtipný, chytrý, jo, a je to zatím všude ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdo to napsal?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Napsal to člověk, kterej se jmenuje Miňovský. Dobrej nápad a vzniklo to velmi rychle, překotně. Teď je to jenom nějak už od ledna zabržděný, nikdo nechápeme proč, jsou tam nějaký producentský šachy, nikdo tomu nerozumí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak dobře, budeme se těšit, že to, že to snad jako uvidíme.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Budeme se těšit, že ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víte co, já se docela těším na krimi sérii, kterou natáčíte pro změnu s Matějem Hádkem pro HBO. To je taková krimi série šestidílná, jestli se nepletu, Mamon se to jmenuje.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Mamon, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je podle zahraniční předlohy.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
To je původně norskej, to byla norská minisérie, předloni myslím, že byla uvedena a ona to není ani krimise, ono je takovej jakoby bych řekl mysteriózní politickej thriller a kterej jsem musel zadaptovat z těch norskejch podmínek na český podmínky a je hodně tvrdej no. Je hodně tvrdej ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jaksi tvrdej, co si máme pod tím představit? Něco jako, že taková tvrdá norská škola jako?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Myslím, že diváka by mohlo zajímat, že se dokáže, že se přes určitý jako velice ostrý situace, což není ta klasická nějaká gangsterka, ale právě, že je to politickej thriller, dostane i chvílema do konce 90. let k privatizaci Severočeský hnědouhelný, pokusů o privatizaci ČEZu a padají tam hlavy a prostě umírají lidi a je to temný strašně. Je to na, na základě jako hodně reálnejch situací.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak to takhle říkáte, tak já čekám, že to způsobí trošičku malinko poprask tady, ne?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Já doufám. Já doufám.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? No tak to jsem, to jsem zvědav ještě dvojnásobně teda, to vám řeknu.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
A díky tím, že to je v produkci jako HBO Europe, tak jediný co jsem měl jako za pořádný zadání, aby to bylo nekompromisní a extrémně kvalitní, takže ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Extrémně kvalitní, za to určitě ručit můžete, ale jako nekompromisní, to uvidíme, no.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No, tak se máte na co těšit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To může být relativní, ale dobře, máme se na co těšit.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Jo, jo, je to zábavný no.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zápřah režiséra Vladimíra Michálka je evidentně jaksi hodně silný, to znamená, že pracujete v podstatě téměř pořád. Já to teď trošku odlehčím a zeptám se vás, jak odpočíváte? Jestlipak třeba sám chodíte na něco do kina jenom tak, že vás to napadne, ne cíleně, abyste se podíval, co se povedlo kolegovi. Chodíte někdy do kina normálně jako my?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No tak samozřejmě, že chodím do kina, no samozřejmě. Kino miluju.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A na co? Co se vám třeba poslední dobou líbilo?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Já jsem pravdu, tak abych pravdu řekl teď neměl moc času jako chodit do kina a mimo dětský filmy, kam musím chodit s dětma a který mě extrémní baví u toho ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
... jako relaxuju úžasně, no. Teď třeba jako výbornej film V hlavě se to jmenuje, jo, a prostě to je vynikající, fakt vynikající.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vybíráte je cíleně pro ty děti, aby jako tohle to se ti bude líbit, to bude pro tebe dobrý.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Oni to si spíš vybíraj ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vyberou oni.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
... vyberou oni a odvedou tam dědečka jako tatínka jako syna, takže já teď třeba v poslední době, když úplně, když budeme na tý odlehčený, tak prostě mě neuvěřitelně jsem měl radost, tak myslím, že už jsou tři nebo čtyři dokonce taková ta, ta série, vede to Sylvester Stallone, je to s těmi jako takovými vysloužilými akčními hrdiny ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Postradatelní nebo tak, tak se to jmenuje ...

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No, no, no. To je prostě pro mě veliká radost jako se na to dívat a relaxovat u toho.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to, je to napínavý, je to ale s nadhledem, je to sranda.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Je to ohromný, je to výborný. No to jako ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo tak to se mi líbí, že jste, no.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Takže si jdu rád takhle dáchnout, no, a mám, mám to rád, ale já spíš, já mám problém, jak jsem zvyklej, že, že jsem soustředěnej, že jo, v tom kině, že většinou třeba kino je pro mě jako kontrolní projekce, kde vychytáváte všechny chyby a takhle, tak jako já, já musím si vybírat, takže chodím třeba dopoledne, kdy vím, že tam nikdo nebude, protože jako ten bordel z toho chrastění a to, já na to takhle nadskakuju a jsem takovej ten nerudnej, nerudnej dědek, kdy jako napomínám ty lidi a musíte tady teď jako jíst a musíte se, a nemůžu si pomoct a ošívám se a je to ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale já to docela chápu.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
... najednou jako starej Marvan tam sedí jako.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Starej Marvan je přesná charakteristika. No a co jinak, jak odpočíváte jinak. Tipuju vás taky na občasný sport, nebo cestování?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No cestování mě už nebaví. To ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to škrtám.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Ne, ne, ne, já jsem se nacestoval strašně moc a tak už jako já teď třeba poslední 3 roky jsem musel škrtnout takový slova jako dovolená, volno, jo, prostě to nějak nevychází, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co na to rodina proboha? Tím kinem to neošidíte všechno.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Ono to je, jak nemám tu pracovní dobu, že jo, pondělí - pátek, tak to děláme různě jináč jako jo, že nám tak jako stačí, když jedeme třeba na 3 dny k Baltu do Německa, jo a tam pouštíme draky, jo, nebo jen tak koukáme a jíme, jíme hringy a prostě nás to baví, jako jedem na kolo a tak, takže je to tak jakože bychom někam jeli na 14 dnů na dovolenou, to prostě to a ono to ani u nás doma nikoho nebaví.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A měl byste ale při takový dlouhý dovolený asi cukání, jestli jste náhodou neměl už někde bejt, že jo.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No to bych neměl, to bych neměl. To zas dokážu ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo?

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
No to dokážu vypnout a to dokážu, no, ale nemůžu zatím, ale ono to vypne samo teďko nějak zase, takže se třeba zase 4 měsíce budu nezaměstnanej, anebo 5 a to si zas budu číst. To je dovolená největší, no. Číst si a tam si můžete odcestovat, kam chcete no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda, ale já vás podezírám, že při tom taky trošičku už pracujete, to znamená, že už myslíte na to, co byste z toho natočil. Každopádně já si vážím toho, že jste orazil aspoň na tuhle tu hodinku v našem Tandemu a že jste si třeba odpočinul, i když jsme si povídali zase o vaší práci, ale poslechli jsme si to moc rádi. Vladimír Michálek byl dnes hostem Tandemu. Já moc děkuju a přeju samozřejmě hodně inspirace a hodně spokojených diváků, co si budeme povídat. Na shledanou.

Vladimír MICHÁLEK, režisér
--------------------
Děkuju za pozvání.

Spustit audio