Zázemí pro řidiče kamionů má vzniknout u Petrovic na Ústecku. Ochráncům přírody se to nelíbí

20. říjen 2015

Čtyřicet obyvatel Petrovic na Ústecku přišlo v pondělí odpoledne na veřejné projednávání vlivu stavby tzv. truck centra na životní prostředí. Zázemí pro kamiony a jejich řidiče nebude mít podle odborných posudků na přírodu zásadní vliv, ochránci přírody jsou ale opačného názoru.

„Truck centrum se skládá z několika částí. Parkovací plochy pro cca 150 nákladních automobilů, benzínová stanice s předpokladem kombinovaného provozu pro osobní i nákladní dopravy. U této benzinové stanice je jakési technické zázemí pro občerstvení, sprchy a takové technické věci pro řidiče kamionu,“ představil záměr na úvod veřejného projednání v Petrovicích zástupce investora Ivan Bergman.

Slovo pak dostal Luboš Mátl, který pracoval na podkladech pro závěrečný posudek o vlivu stavby na životní prostředí.

„Samozřejmě, z hlediska hluku jsme řešili ovlivnění možné ptačí oblasti, zejména výskytu tetřívka. Tam byl trochu problém, protože neexistuje žádný limit na to, jak může hluk ovlivnit tetřívka.“

Závěrečný posudek sepsal Václav Obluk. Musel se v něm vypořádat s více než stovkou připomínek od samosprávy, hlavně ale od ekologů. Podle něj budoucí stavba zázemí pro kamiony včetně čtyř logistických hal nebude mít zásadní vliv na životní prostředí.

„Je zřejmé, že problematika závažných, resp. zásadních vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví je v případě posuzovaného záměru bezpředmětná. Se záměrem nejsou spojeny závažné, resp. významné vlivy na životní prostředí a veřejné zdraví.“

Podle ekologů je posudek tendenční a nedostatečný

Zatímco zastupitelstvo Petrovic se nedokázalo shodnout na usnesení týkajícím se tohoto závěru, proti byli ochránci přírody. Například Václav Beran zastupující iniciativu Stop Tunelům a Českou ornitologickou společnost:

„Biologické hodnocení je z našeho pohledu silně nedostatečné, například vůbec nebyla hodnocena skupina Netopýři.“ A to nebyla jediná výtka, doplňuje Václav Beran: „Podle našeho názoru je ta dokumentace tendenční a nepopisuje reálný stav tak, jak je, ale stav, který je výhodný pro investora. Takže nejsou tam ty dopady zobrazeny v plné míře. Ten vliv na řadu druhů je výrazně podceněn.“

Zástupci ministerstva životního prostředí tak zaevidovali připomínky a po roce a půl budou dál pokračovat ve vyhodnocení stavby. Za ministerstvo doplňuje Evžen Doležal: „V tuhle chvíli jsme obdrželi řadu připomínek k posudku, který teď bude zpracovatel posudku vypořádávat. Tady ten celý balík pak dostane ministerstvo životního prostředí ke konečnému posouzení.“

Podobně velká zázemí pro kamiony, jako to, které má vzniknout u Petrovic, jsou v republice čtyři. Jedno na dálnici D1, pak na plzeňské dálnici D5, na rychlostní silnici R6 a v Přestanově na teplické D8. Ministerstvo dopravy jejich vznik vítá.

„My samozřejmě vítáme, pokud jich bude přibývat, ale ta investice je v zásadě komerční,“ vysvětluje mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

autor: Jan Beneš
Spustit audio