Před 50 lety omezily USA billboardy u silnic zákonem, mnohá města s nimi bojují dodnes

Před 50 lety podepsal americký prezident Lyndon Johnson takzvaný zákon o zkrášlení dálnic. Měl omezit počet billboardů u hlavních silničních tahů a celkově udělat z okolí silnic lepší místo pro život, nejenom na pohled. S vizuálním smogem i po půl století od přelomového zákona bojuje celý svět.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

reklamy u silnice

reklamy u silnice | Foto: Jan Rosenauer

Auto a příroda jdou dohromady, tvrdily nejen americkým motoristům v 60. letech reklamy.

Jenže obrázky nablýskaného vozu jedoucího krásnou krajinou brzy začaly brát za své, protože na přírodu přestávalo být z auta vidět. Podél silnic vyrostl les billboardů a reklamních tabulí.

Prezident Johnson už ve své zprávě o stavu unie začátkem roku 1965 zmínil, že chce vizuální smog omezit. Do několika měsíců byl zákon hotový, schválený a začal platit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Města po celém světě hledají recept proti vizuálnímu smogu. Před 50 lety s tím začaly Spojené státy. Více od Vojtěcha Bergera

Lobbisté ho ale mezitím zohýbali tak, že za odstranění reklamy dával stát soukromým vlastníkům kompenzace, a zákon oslabovala řada výjimek. Přesto byl symbolický, protože poprvé řekl, že i pohled na přírodu stojí za to chránit.

Na přelomu tisíciletí se stal vizuální smog tak velkým problémem, že se některá města rozhodla bránit se radikálně. Brazilské Sao Paulo odstranilo v roce 2007 až 15 tisíc billboardů. Dnes je pomalu nahrazuje malé množství jiných reklamních ploch, už ale promyšlených a ne tak agresivních.

Vůbec prvním evropským městem bez reklamy ve veřejném prostoru se loni stal francouzský Grenoble. Radnice nahradila přes 300 billboardů veřejnými nástěnkami a zelení.

S příliš velkým počtem billboardů se potýká i sousední Bratislava, tamní primátor Ivo Nesrovnal si vizuální smog vybral jako jedno ze svých předvolebních témat:

„Chci snížit počet billboardů ve veřejných prostorech a regulovat reklamu tak, aby to město udrželo.“

Jiná města, třeba New York, Teherán nebo Paříž, zkusila billboardy aspoň načas překrýt reprodukcemi uměleckých děl.

V Česku už od roku 2012 platí zákon, podle kterého by v průběhu pěti let měly z ochranného pásma dálnic až na výjimky zmizet všechny reklamní plochy.

Vojtěch Berger Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme