Porcelán, vězeňské diorámy a ocel z budov zničených zemětřesením. Aj Wej-wej v Royal Academy of Arts

4. listopad 2015

Od května roku 2011 je čínský výtvarník Aj Wej-wej čestným členem londýnské Královské akademie. Tehdy šlo o projev solidarity, když byl umělec na 81 dní zadržen čínskými úřady. A právě Royal Academy of Arts pořádá výstavu díla Aj Wej-weje ve svých prostorách. Navštívit ji můžete do 13. prosince.

Před čtyřmi lety šlo zřejmě částečně o protestní volbu, ale již na konci roku 2010 se čínský výtvarník představil v Tate Modern, v tamní Turbínové hale, prostřednictvím rozměrné instalace milionů slunečnicových semínek vyrobených z porcelánu. Zahájení této instalace se výtvarník zúčastnil, ale po návratu do Číny mu úřady mu zabavily cestovní pas. V londýnském olympijském roce 2012 se podílel na návrhu letního architektonického pavilonu u Serpentine Gallery, ovšem bez osobní účasti v Londýně. A před rokem také vystavil řadu svých prací v rodišti Winstona Churchilla, v Blenheim Palace. Takže se dá říci, že v Británii je jeho tvorba dobře známá.

03505078.jpeg

Co z jeho díla představuje současná výstava?Je to první velká souborná výstava jeho tvorby v Británii. Představuje jeho díla od roku 1993 až po současnost.

Proč právě od roku 1993?Protože tehdy se vrátil z New Yorku do Číny. V Americe Aj Wej-wej žil a studoval od roku 1981, pobyl tam tedy celých dvanáct let a tato zkušenost se ostatně v jeho tvorbě projevuje.

Jaký prostor věnovala Akademie jeho pracím?Skutečně velký, téměř celé první patro svého sídla na třídě Piccadilly, tedy ve svých hlavních výstavních prostorách, celkem jedenáct výstavních sálů. A mohu říci, že starobylé sály se štukovanými stropy moderním skulpturám velmi sluší. Ostatně stejně jako před šesti lety při výstavě rozměrných skulptur Anishe Kapoora, také člena Royal Academy of Arts. Aj Wej-wejovy práce ale nejsou jen ve výstavních sálech. Jedno dílo nazvané Strom, je vytvořené z mrtvých stromů zničených enormně znečištěným ovzduším v některých oblastech Číny, zabírá značnou část nádvoří před budovou Akademie a přímo zve či láká k návštěvě expozice.

03505077.jpeg

Z jakých dalších materiálů tvoří Aj Wej-wej své skulptury?Snad ze všech myslitelných, tedy z porcelánu, nefritu, mramoru, nefritu a samozřejmě ze dřeva, a to nejen z těch mrtvých stromů. Využívá i staré neolitické vázy a také železo nebo ocel. Právě ocelové pruty ze železobetonových konstrukcí z budov zničených během zemětřesení v Sečuánu v roce 2008 použil pro instalaci připomínající tuto tragédii. Pruty se svými pomocníky narovnal a jejich různé délky vytvářejí křivku otřesů podobnou té, kterou zaznamenaly seismografy. Na stěnách výstavního sálu jsou pak uvedena jména dětí, které při zemětřesení zahynuly.

03505076.jpeg

Projevuje se na současné výstavě také výtvarníkova politická angažovanost?Určitě. Vždyť právě instalace připomínající zemětřesení je kritikou čínské vlády. Vystavuje také porcelánovou repliku kostí nalezených v pracovním táboře, kde kdysi dřel jeho otec. A nejpůsobivější je instalace šesti kovových kvádrů v předposledním výstavním sálu. Jsou to masivní dioráma, do nichž mohou návštěvníci nahlédnout. Výtvarník v nich názorně představuje své vzpomínky na 81 dní strávených ve vězení, kdy jej neustále sledovali dva strážci. Můžeme tak vidět, jak se postava Aje Wej-weje pod jejich dozorem sprchuje, nebo jak jej vyslýchají. I proto bylo docela překvapivé, že mu čínské úřady letos vrátily pas a on se tak mohl podílet na závěrečné části přípravy výstavy a zúčastnit se jejího zahájení.

03505079.jpeg
autor: jbe
Spustit audio