Uprchlíci můžou být hrozbou i přínosem. České firmy jsou připraveny je zaměstnat, tvrdí Radek Špicar

Aféra s emisemi koncernu Volkswagen ovlivnila trh. Podle údajů LMC Automotive klesl prodej vozů této společnosti o 2,7 % na velkých trzích, jakými jsou Německo nebo Francie. Podle viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy Radka Špicara však propady nejsou nijak dramatické.

„Propady prodejů ve Spojených státech překvapivě nejsou tak dramatické, ale je jasné, že aféra s emisemi bude stát hodně peněz,“ konstatuje Radek Špicar v rozhovoru s moderátorkou Helenou Šulcovou. Podle jeho mínění záleží na tom, jak se koncern s problémem vypořádá a jak zabezpečí, aby se nic podobného už neopakovalo.

Objevují se i katastrofické scénáře, podle nichž budou následky aféry pro Volkswagen katastrofální a ohrozí budoucnost celého koncernu.

„To je přehnané,“ myslí si však Radek Špicar, podle něhož nehrozí ani rozprodávání jednotlivých značek. Aféra a ztráty se podle jeho slov dotknou spíš nového vývoje a výzkumu. „Koncern asi bude zvažovat, do kterých modelů bude investovat a jak rychle,“ domnívá se.

Čtěte také


Budou uprchlíci přínosem?
„Dokážu si představit, že můžou být hrozbou i přínosem,“ přibližuje Radek Špicar s tím, že české firmy budou migrační krizi brát jako příležitost k hledání zaměstnanců. „Dostali jsme se do situace jako před rokem 2008, kdy zuřil boj o pracovní sílu a zaměstnavatelé se přepláceli,“ popisuje.

Obáváme se skokového posílení koruny, komentuje Radek Špicar intervence ČNB

Česká národní banka oznámila pokračování intervencí, hodlá korunu držet okolo 27 korun za euro. K tomuto záměru má Svaz průmyslu a dopravy spíš ambivalentní vztah. Česká ekonomika sice v tuto chvíli na intervencích vydělává, ale, jak Radek Špicar připomíná, je velmi těžké se pak intervencí vzdát. „Obáváme se skokového posílení koruny,“ dodává.

Celý rozhovor si kdykoliv poslechněte v našem iRadiu nebo kliknutím na odkaz přímo v tomto článku.

autoři: heš , šše
Spustit audio