Retro zboží zažívá mohutný comeback. Eskymo nebo mléko v sáčku jsou zpět

Retro značky se vrací do regálů obchodů. Tradiční zboží s českou nálepkou totiž zákazníci vyhledávají stále častěji. Ne všem firmám se ale daří obstát v konkurenci nadnárodních koncernů. Podle marketingových specialistů přežijí jen takové firmy, které zvládnou propagaci a udrží kvalitu zboží.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

stavebnice Merkur

stavebnice Merkur | Foto: licence Creative Commons Attribution 3.0 Unported, Jedudedek

Přepych a západní životní styl, přesně to přinesla síť obchodů Tuzex. Tehdy centrum luxusního zboží z dovozu se teď znovu vrací.

Ochrannou známku a logo totiž získal nový majitel a zaměřit se chce na online prodej. Úspěšný comeback zažívá třeba i kolo Favorit nebo značka Botas. Retro se tak stává jedním z hlavních módních stylů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Retro značky se vrací do obchodů. Úspěšný návrat zažívá třeba kolo Favorit, značka Botas nebo stavebnice Merkur

„Zatímco za socialismu se chtěli lidé odlišovat a toužili po věcech ze Západu, které tady nebyly. Dneska se zase člověk odlišuje, když má české věci z retra, protože jsme všude obklopeni globálními značkami,“ vysvětlil marketingový specialista Eda Kauba.

Na sentiment zákazníků a tradici vsadil i jeden obchodní řetězec. Do svojí nabídky znovu zahrnul třeba mléko v sáčku nebo zmrzlinu Eskymo. Podle mluvčí řetězce Jitky Vrbové je u některého zboží původní i výroba.

„Pokud to technologická výroba dovolila, byly receptury i obal původní. Největší zájem byl třeba o lunchmeat nebo burizony,“ uvedla Vrbová.

Třeba Pribináčku jsou Češi věrní už 60 let. Stejně tak dlouho si do nákupních košíků dávají i Kofolu. Úspěšný návrat limonády odstartovala reklamní kampaň se sloganem: „Když ji miluješ, není co řešit." Díky ní prodeje raketově vzrostly.

Kampaň, která vyvolá emoce

„Kofola po revoluci téměř zanikla, všichni začali pít Coca Colu, Pepsi. Najednou je Kofola jejich nejen nejvážnější konkurent, ale ona je i předčila,“ řekl Eda Kauba.

„Kampaň musí být taková, aby se zaregistrovala. Člověk se ve vzpomínkách vrací vlastně do dětství. S tím se mu spojují výrobky, chutě, design a samozřejmě to vyvolává pozitivní emoce,“ dodal Kauba.

Právě na emoce spojené s dětstvím sází obchodníci nejčastěji. Stejně jako majitel cestovní kanceláře Petr Krč. Jeho klienti se vrací do doby odborářských rekreací ROH.

„My jsme původně cílili na pamětníky, ale objevují se nám i rodiny s dětmi. Když se jich ptáme proč, že to přeci nezažili, odpovídají, že jim bylo tenkrát tolik, co je teď jejich dětem,“ popsal Krč.

Remoska i ve Velké Británii

Jen nostalgie ale k úspěchu nestačí, firmy musí investovat do propagace. Ať už jde o reklamy, nový design nebo třeba obaly. Jen loni inzerenti utratili za reklamu přes 66 miliard korun.

České retro výrobky však nejsou jen doménou domácích zákazníků. Například remoska se prodává i ve Velké Británii, kde byla dokonce oceněna prestižním časopisem Good Housekeeping.

Retro zboží ovšem neznamená retro ceny. Zatímco v 60. letech se třeba právě remoska prodávala za necelých 200 korun, dnes za ni lidé zaplatí i čtyři tisíce korun.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme