Euroreferendum v Británii bude hlavně o strachu ze ztráty práce, říká zástupce kampaně Vote Leave

Britové ještě přesně nevědí, kdy půjdou v referendu rozhodovat o setrvání své země v Evropské unii. Už teď ale na ně svými argumenty útočí oba znesvářené tábory. Hlavním tématem bude strach ze ztráty práce, říká Paul Stephenson z euroskeptické kampaně Vote Leave, tedy Volte odchod. V Londýně s ním mluvil zpravodaj Českého rozhlasu Jiří Hošek.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ředitel komunikace euroskeptické kampaně Vote Leave Paul Stephenson

Ředitel komunikace euroskeptické kampaně Vote Leave Paul Stephenson | Foto: Jiří Hošek

Detailní průzkum agentury ICM ukázal, že asi 30 procent Britů je odhodláno hlasovat pro setrvání v Evropské unii. Přibližně stejné procento občanů si ale naopak přeje odchod Spojeného království z EU, tedy takzvaný Brexit.

Na 17 procent Britů nejspíš bude euroreferendum ignorovat. Boj se tak svede o zhruba 20 procent voličů, kteří na věc zatím nemají jasný názor.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hlavním tématem euroreferenda v Británii bude podle Paula Stephensona strach ze ztráty práce. Mluvil s ním zpravodaj ČRo Jiří Hošek

„Téma číslo jedna ve vztahu k euroreferendu nám vychází zcela jednoznačně - jestli nepřijdu o práci, když vystoupíme z EU, a co to udělá s mojí životní úrovní,“ říká ředitel komunikace euroskeptické kampaně Vote Leave Paul Stephenson a dodává:

„Britové chtějí omezit imigraci, nelíbí se jim, že by se země měla podřizovat rozhodnutím evropských soudců a že Evropská unie spolyká příliš peněz, ale otázka, jestli nepřijdu o práci, je pro ně jasná jednička. Když strana UKIP tvrdí, že hlavním bojištěm bude téma imigrace, tak s ní nesouhlasíme.“

Stephenson také nepřímo potvrzuje názor některých expertů, kteří upozorňují na paralely se skotským referendem, především na takzvaný faktor strachu. Tedy obavu lidí ze střednědobé ekonomické budoucnosti, což byl ve Skotsku nakonec největší důvod pro odmítnutí nezávislosti.

„V Downing Street si nepochybně myslí, že když vezmou přes kopírák debatu před skotským referendem, tak hlasování vyhrají. Tady jsou ale jasné rozdíly. Británie by ekonomicky určitě přežila i mimo EU. Jsme mnohem větší celek než Skotsko. Máme vlastní státní instituce, které Skotsko postrádalo. Britský tisk, který vystupoval jednotně proti skotské nezávislosti, je také mnohem méně náchylný k tomu, aby fenoménu strachu podlehl,“ domnívá se Paul Stephenson.

Podle šéfa komunikace kampaně Vote Leave bude velmi důležitý i termín konání referenda, který by měl premiér Cameron brzy oznámit. Pokud by navíc v době plebiscitu nebyl vládní establishment na vrcholu popularity, hrálo by to zastáncům Brexitu do karet.

„Čím později se bude referendum konat, tím pravděpodobněji vyhrajeme a Británie unii opustí. Budeme připraveni na hlasování kdykoli od dubna příštího roku. To bude naše kampaň probíhat na regionální úrovni. Můj tip je, že referendum bude v září příštího roku,“ uvádí Stephenson.

Právě osobní kontakt členů kampaně s voliči může mít podle něj větší efekt než politické debaty v televizi a rádiu.

Souboj euroskeptických kampaní

Britská volební komise bude muset nejpozději čtyři měsíce před hlasováním rozhodnout, která z euroskeptických kampaní je tou hlavní. Paul Stephenson je přesvědčený o tom, že Vote Leave v tomto minisouboji porazí kampaň strany UKIP Nigela Faragea.

Nigel Farage, předseda euroskeptické strany UKIP | Foto: Reuters

„Je to důležitá věc, protože oficiální kampaň má zajištěné vysílací časy v rádiu a televizi, kam můžete delegovat svoje mluvčí. Pošta vám také zdarma doručí předvolební zásilku do každé domácnosti v téhle zemi. Určitě bude docházet k třenicím, ale Nigel Farage řekl, že bude spolupracovat s kteroukoli oficiální euroskeptickou kampaní,“ zdůrazňuje Stephenson.

Klíčová může být také finanční stránka. Během čtyř měsíců před referendem smějí oficiálně kampaně utratit maximálně sedm milionů liber. Kolik ale stihnou utratit do té doby, ničím limitované není. Nadstranická kampaň Vote Leave se tváří, že má díky štědrým sponzorům peněz na rozdávání.

Ředitel komunikace této euroskeptické kampaně Paul Stephenson neočekává, že by se v kampaních příliš angažovaly britské celebrity. Výrazné postavy bankovní a podnikatelské sféry ale do debaty zasahovat budou.

Euroreferendum ve Velké Británii. Tričko jednoho z příznivců kampaně britské euroskeptické strany UKIP Nigela Farage | Foto: Reuters

Jiří Hošek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme