Senát podpořil zákaz předvolebních billboardů

Senát dnes překvapivě pustil do dalšího čtení návrh zakázat volební reklamu na velkoplošných billboardech, který vypracovala čtveřice senátorů za Stranu zelených. Podobná právní úprava údajně platí například v Belgii, Francii, Itálii nebo Irsku.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Volební billboard (ilustrační foto)

Volební billboard (ilustrační foto) | Foto: Pavel Halla

Proti zákazu volební reklamy na velkých billboardech byli hlavně zástupci ODS, ČSSD a ANO. K zamítnutí návrhu jim dnes v Senátu ale chyběly dva hlasy. Návrhem se tak nyní bude zabývat senátní výbor pro lidská práva a také mediální komise Senátu.

Novela o regulaci reklamy by se měla vztahovat na větší poutače o ploše větší než osm metrů čtverečních, které stavební zákon označuje za stavby pro reklamu. V případě, že by některá politická strana toto omezení nerespektovala, hrozila by jí pokuta až dva miliony korun.

Přehrát

00:00 / 00:00

Senátoři podpořili návrh zakázat volbní reklamu na billboardech. Hostem ČRo byl odborník na reklamu Jiří Mikeš z VŠE

„Hlavním motivem pro tuto regulaci je nastolení rovnějších podmínek při volební soutěži mezi velkými a malými politickými subjekty. V druhé řadě je motivem omezení velké záplavy billboardů a dalších velkoformátových reklam, ke které pravidelně dochází před volbami a která hyzdí česká města a okolí silnic,“ uvádí navrhovatelé v důvodové zprávě.


S tím souhlasí také odborník na reklamu z Vysoké školy ekonomické v Praze Jiří Mikeš. „Myslím, že tato republika je přebillboardovaná. Omezení by mělo být takové, že by se dopravní experti rozhodli kde a co odstranit. Protože část billboardů nemá žádné povolení,“ říká.


Podle příznivců, ale i odpůrců novely odborníci již dlouho upozorňují, že předvolebním billboardům málokdo z voličů věnuje pozornost, přitom pro jednotlivé subjekty je jejich zřizování velmi nákladné.

„Politické strany budou využívat menší plochy, budou to třeba dávat na pouliční osvětlení. Takže před volbami tady bude celá řada malých billboardů,“ míní Mikeš. „Akorát na to doplatí majitelé velkoplošných billboardů, kteří se už chystali, jak si namastí kapsu,“ dodává.

Politická reklama podle něj v ČR není regulována žádným etickým kodexem. Podobné je to ale i v dalších zemích EU. „Jsme na stejné úrovni jako kdekoli v západní Evropě.“

ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme