Už se nebojím, říká homosexuální muslim, který žije v Česku

18. listopad 2015
Trendy

Někteří lidé si myslí, že islám trestá homosexualitu smrtí. Že to není pravda, tvrdí dnes stále větší množství muslimů. Existuje už celé hnutí homosexuálních muslimů, kteří mají dokonce své vlastní mešity.

Homosexuální muslimové žijí také mezi námi v Česku. Jedním z nich je i dvacetiletý Andrew: „V osmnácti jsem se začal bát. Protože jsem měl spoustu představ o tom, že se toho buď musím vzdát a být muslim, nebo se vzdát islámu a být gay. Byl jsem ve velkém konfliktu, nechtěl jsem se vzdávat ani jednoho.“

Dvacetiletý Andrew pochází z muslimské východoasijské země. Andrew není jeho pravé jméno. Student Univerzity Karlovy žijící v současnosti v Čechách se odhalení pravé identity obává. Pro Andrewovu rodinu, která momentálně žije ve Spojených arabských emirátech, je jeho homosexuální orientace nepříjemným tajemstvím.

Počet muslimů, kteří mají podobný problém, nelze přesně určit. Většina odlišnou sexualitu tají, nebo se ji snaží potlačit. V řadě muslimských zemí hrozí za otevřený projev homosexuality vysoké tresty, někdy trest smrti. To se týká Saúdské Arábie nebo Íránu.

Situace není černobílá, existují organizace, které bojují za vstřícnější podobu islámu. Někdo by mohl namítnout, proč homosexuální muslimové svou víru neopustí. Jak sexuální, tak náboženská identita je pro člověka důležitá. To je názor pařížského imáma Ludovica Mohameda Zaheda.

„Takový člověk musí válčit na dvou frontách, aby byl svobodný a aby zjistil, kým je a kým chce být. Ve své disertaci o homosexualitě věřících jsem zjistil, že většina z nich odmítne buď sexualitu nebo víru. Je obtížné prožívat oba aspekty své identity zároveň.“

Andrew, homosexuální muslim

Pařížský imám Zahed je důkazem různorodosti islámu. Je představitelem jeho progresivní podoby a zároveň jedním z několika otevřeně homosexuálních imámů. Kromě Zaheda mají nejvýraznější internetovu stopu washingtonský imám Daayiee Abdullah a jihoafrický imám Muhsin Hendricks. Tito imámové jsou nadějí pro ty, kteří se nechtějí vzdát své sexuality ani víry.

Jako Andrew. „S těmi imámy jsem mluvil. Byl jsem šťastný, že mi odpověděli. Celý život jsem si myslel, že můžu být jen heterosexuální muslim, že bych se měl snažit a že mě v tom budou podporovat.“

Velká část homosexuálních muslimů v tradičním svazku žije. Jedním z nejrozšířenějších postojů vůči homosexuálům je představa, že řádný muslim musí s homosexuálními touhami bojovat, potlačit je a snažit se žít běžným životem. Andrew o tom ví své.

„Když jsem seděl vedle kluka a zeptal jsem se ho, jestli by nešel ven, a on řekl, že jo, mě bylo tááák skvěle. Od té chvíle jsem byl deprimovaný, měl jsem pocit, že něco není v pořádku, že tohle bych neměl dělat, že bych se měl snažit chodit s holkama. Zkoušel jsem to, připadalo mi v pohodě být s holkou, ale po čtyřech dnech jsem nemohl. Tehdy jsem si to uvědomil, jsem gay.“

Daayiee Abdullah je imám působící ve Washingtonu D.C. Mezi otevřeně homosexuálními imámy je nejmedializovanější. Společně s jihoafrickým imámem Muhsinem Hendricksem byli prvními imámy na světě, kteří se se začali otevřeně vyjadřovat ke své homosexuální orientaci. Význam Daayieeho Abdullaha tkví v tom, že v roce 2011 založil v Americe "lGBT friendly" mešitu, v níž oddává páry stejného pohlaví i odlišného vyznání.

Pluralita názorů vychází ze stejných zdrojů a jejich rozdílného výkladu. Nejstěžejnějším je Korán - pravé slovo Boží. „Korán nemluví o homosexualitě. Mluví o mužích, kteří netouží po ženách a o ženách, které “leží ladem”, nemají děti. Korán hovoří o lidech a jejich společnících, jejich partnerech. Ne všechno v Koránu vypovídá o manželovi a manželce. Říkají, že muži, kteří netouží po ženách, jsou asexuálové, ale to není pravda. Když netouží po ženách, neznamená to, že netouží ani po mužích.“

Podle pařížského imáma Ludovica Zaheda tkví netolerance a nenávist v něčem úplně jiném než v islámu. „Všechno může být použito k propagaci ideologie, k jejímu posvěcení. A islám je nebezpečný, jako víra obecně, právě proto, že může posvětit všechno a cokoliv. Lidé přestanou myslet a věří, že to přichází od Boha, takže o tom nepochybují.“

autoři: Dalibor Zíta , Nikola Liederhaus , Petra Loulová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.