Dostali jste pozvánku s tzv. unikátním kódem? Mějte se na pozoru!

30. listopad 2015
Zprávy , Zprávy

Organizátoři předváděcích akcí pro seniory v Moravskoslezském kraji vymýšlejí novou taktiku. Prodejci totiž na akci pustí jen lidi, kteří znají takzvaný unikátní kód. Důchodcům ho poskytnou při prvním kontaktu, jenže kontroloři, kteří chtějí prozkoumat, jestli na předváděcí akci neporušují zákon, takový kód neznají. Do sálu, kde hrozí, že agresivní obchodníci okradou důchodce o jejich úspory, se tak nemohou dostat.

Firmy, které pomocí nekalých obchodních praktik obírají důchodce, už mají dokonalé databáze svých obětí. Oslovují je přímo.

„Zvou už je takovým, dá se říct, fikaným způsobem – potvrdí svou účast a oni jim řeknou unikátní kód. Díky tomu, když přijdou na samotné místo konání akce, někdo, kdo to uvádí, ví, že ten člověk tam patří,“ potvrzuje Daša Smolková z České obchodní inspekce.

Celá operace s unikátním kódem má podle ní jediný cíl. Zabránit tomu, aby do sálu, kde se prodávají předražené deky nebo hrnce, vešli právě kontroloři.

„My samozřejmě žádný kód mít nebudeme, my tam můžeme jít už jen s tím, že jsme z České obchodní inspekce. Je to opatření, aby věděli, jestli tam ta kontrola je nebo není,“ dodává Smolková.

A na další léčku nás upozornil posluchač pan Antonín z Nového Jičína. Tzv. šmejdi podle něj zneužívají sílícího zájmu o gastronomii a kulinářské ochutnávky. I on na to doplatil a přišel o 30 tisíc korun.

„Opět si vymysleli jinou fintu. Dostali jsme pozvánku, a sice – nenechte si ujít, náš vyškolený odborník vám předvede nové trendy v gastronomii spojené s ochutnávkou výtečných pokrmů,“ podělil se o svou zkušenost pan Antonín.

Petr Cop z České obchodní inspekce potvrzuje, že v zákoně na ochranu spotřebitele je výjimka. Organizátoři akci hlásit nemusí, když se týká právě nejrůznějších ochutnávek dobrého jídla a podobně.

„Toto však neplatí, je-li součástí takové akce též propagace, nabídka a prodej jiných výrobků nebo poskytování jiných služeb. To znamená, že v tomto případě, tak jak to líčí posluchač, tak došlo určitě k tomu, že měla být tato prodejní akce konkrétní ohlášená nejméně deset pracovních dní předem České obchodní inspekci,“ dodává inspektor.

autor: ada
Spustit audio