Vánoční dárky se mění. Letos pod stromečky míří třeba tuny chia semínek
Většinu domácností letos čeká bohatý Ježíšek. Naznačují to alespoň různé průzkumy a také statistická data. Za přípravu Vánoc letos Češi průměrně utratí přibližně o tři stovky více než loni. Podle aktuálního průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Cetelem to bude v průměru sedm tisíc a 700 korun.
Lidé na Vánoce utrácí hlavně za oblečení a kosmetiku. Až 70 procent nákladů míří na dárky dětem. Ty nejvíce touží po hračkách, mobilech a tabletech. Mezi dárky patří tradičně také knihy nebo parfémy.
Každý pátý Čech plánuje nakupovat vybavení do domácnosti nebo kutilské potřeby. Mezi oblíbené předměty k obdarování bude patřit také spodní prádlo, šperky a hodinky, to potvrzuje průzkum STEM/MARK.
Většina domácností v Česku utratí za letošní Vánoce víc než loni. Vyplývá to z průzkumů. Utrácí se hlavně za kosmetiku a oblečení
Jeden z velkých nových trendů, který se na Vánoce promítne, jsou například exotická semínka. To přiblížil Tomáš Holý ze Slevomatu.
„Jedním z trendů celého roku, který před Vánoci vrcholí, je zdravé stravování. Dříve to bylo hubnutí, teď si lidé dávají pozor na to, co jí. Velký zájem je obecně o biopotraviny a superpotraviny. Sem řadíme plodiny typu chia semínka, quinoa, amarant či proječmen, vůbec všechno spojené s detoxikační kúrou,” uvedl Holý.
Zájem je i o wellnes pobyty, masáže a podobné zážitkové služby. Takovými dary si plní přání především ženy.
Na druhé straně muži mají podle Slevomatu zájem o cokoli s motivem komiksů. Není to jen oblečení, ale kupodivu také doplňky do bytu a kuchyně.
Muži mají také zájem o adrenalinové zážitky, jako je letecký simulátor nebo let balónem. Také jsou hodně populární prodeje permanentek do fitness center.
Z hraček se prodávají nejvíce stavebnice, hračky na dálkové ovládání, ale i dřevěné hračky. Podle STEM/MARK se chystá pětina lidí na Vánoce darovat peníze. Nejvíce lidí to má v plánu na Moravě, nejméně v Praze.