V Česku roste zájem o dočasné obchody. Chybí ale prostory k pronájmu

Čeští zákazníci si zvykají na takzvaný pop-up store. Jednorázové prodejní akce, které se objeví třeba i na jeden den a pak zase zmizí, jsou populární hlavně v anglicky mluvících zemích. V Česku jejich většímu rozšíření zatím brání i chybějící vhodné prostory.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nakupování přes internet

Nakupování přes internet | Foto: Český rozhlas, Fotobanka Freeimages

„Šetřím, takže stovka je pro mě docela dost. Můžu si to hlavně vyzkoušet, není to odhadování velikostí,“ popsal Denis, proč vyrazil do předvánočního pop-up storu v Havanské ulici na pražské Letné.

Dočasný obchod tam na jedno odpoledne otevřela značka Garand Brand. Podle jejího zakladatele rappera Paulieho Garanda zákazníci na akci nepřicházeli jen kvůli nákupům.

Přehrát

00:00 / 00:00

Objeví se třeba jen na jeden den a pak zase zmizí. Co přesně je takzvaný pop-up store, zjišťoval Vojtěch Koval

„Lidi sem přijdou už jenom kvůli tomu, že ví, že tady budu. Jdou se mnou pokecat, podepsat desku a přímo ode mě si koupit triko,“ řekl.

Princip pop-up storu, tedy krátkodobého prodeje v pronajatém prostoru, je zvlášť pro malé značky a e-shopy výhodný. Nemusí totiž platit řádově desítky tisíc korun za celoroční nájem kamenného obchodu.

„Kdybych mohl mít kamenný shop, tak ho samozřejmě mám, ale teď jsou to pro mě zbytečné náklady a i v tom shonu s muzikou a se vším kolem bych to nestíhal,“ dodal Paulie Garand.

Hlavně ve Spojených státech a Velké Británii je tento způsob prodeje a prezentace značky velmi populární. Využívají ho i zaběhlé společnosti. V Česku se pop-up story začaly objevovat zhruba v posledních dvou letech. A zájem o ně roste.

Výstavy i workshopy

„Ideální stav je, když tady má webshop prodejnu s nějakou galerií. Nebo je tady typ nějakých korporátních, větších akcí na míru, že jim dodáme i catering, mají tam třeba workshop. Třetí věc jsou galerie, výstavy,“ přiblížil možnosti provozovatel PopUp Studia v pražské Havanské ulici Josef Změlík.

V Česku ale zatím není dostatek míst, která by krátkodobé prodejní akce umožňovala. Například v Praze je kromě zmiňovaného PopUp Studia jen jeden takový prostor. Vyčlenilo ho nákupní centrum Chodov.

„Vedle klasických prodejen má i jeden prostor pro pop-up obchody. Na podobném principu, pokud vím, funguje ještě Pánská pasáž v centru Prahy Na Příkopě. Jinak to není věc, která by v České republice byla obvyklá,“ vysvětlil šéfredaktor magazínu Marketing a Media Filip Rožánek.

V Česku zatím rarita

Češi se podle něj nakupovat v pop-up storech ještě nenaučili.

„Je to asi kombinace více faktorů. Jednak je to tím, že tady nejsou optimální prostory pro pop-up story, jednak je to určitá tradice krátkodobých prodejů spíš ve formě tržnic a podobných záležitostí, kdy není zvykem chodit za konkrétní značkou.“

„V hlavách lidí jsou hlavně pořád zavedené spíš klasické prodejny,“ dodal.

Přesto se podobné jednorázové akce množí nejen mezi obchodníky. Třeba v listopadu se Praha společně s dalšími 29 světovými městy zapojila do akce Restaurant Day. Na jeden den se tak otevřelo přes 30 dočasných restaurací.

Vojtěch Koval Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme