Pilot stíhačky L159 popisuje střet se supem: Na paniku nebyl čas, rychle jsem řešil situaci

12. prosinec 2015

České bojové letadlo L159 se během bojového cvičení ve Španělsku střetlo s ptákem, pravděpodobně se supem. Pilot Zbyněk Abel ale nezpanikařil a dokázal se strojem bravurně přistát. „Snažil jsem se rychle řešit situaci, první musíte zjistit, zda letadlo letí,“ vysvětluje v rozhovoru s moderátorkou Patricií Strouhalovu.

On sám ptáka neviděl, pamatuje si jenom, že přes kabinu přelétl stín, cítil náraz. Po několika vteřinách zpozoroval velký otvor u konce křídla stíhačky. „Díra byla opravdu veliká, umocněná tím, že okrajová nádrž byla poničena nárazem a začala kmitat,“ vybavuje si.

Stíhačka L159 je sice vybavená autopilotem, na rozdíl od gripenů ale starším typem, který dokáže držet jenom výšku a směr. „Snižuje zátěž pilota ve chvíli, kdy se musí soustředit na taktickou situaci, ale nedokáže následovat určitou trasu,“ popisuje.

Stíhačka ve chvíli srážky se supem letěla rychlostí 600 kilometrů za hodinu. Proč se v tu chvíli nekatapultoval? „Stále se mi jevilo, že letoun není natolik poškozen,“ vysvětluje. Po úspěšném přistání se stal malou celebritou, se kterou chtěl každý mluvit. „Každý mne plácal po ramenou, přitom jsem neudělal nic výjimečného, jen jsem zachránil svůj život,“ usmívá se.

Čtěte také

Za rozhodnost a mimořádnou odvahu, díky níž zachránil stroj, byl oceněn náčelníkem generálního štábu Josefem Bečvářem. „Je to pro mne velká pocta, více vážím si takového ocenění než třeba finanční odměny, pro nás vojáky mají takové ocenění smysl,“ podotýká.


Náraz do kabiny by měl při takové hmotnosti ptáka fatální následky

Stíhačky L159 jsou zaměřené na působení proti pozemním cílům a na podporu pozemních operací aliančních sil. Soustředí se ale také na různé mise. „Eskortujeme záchranné helikoptéry pro případ, kdy letí pro sestřeleného pilota,“ vysvětluje Zbyněk Abel.

autor: prh
Spustit audio