Matematika noční můrou řady školáků. Může to být jinak?

11. prosinec 2015

Proč je právě matematika vhodná k rozvíjení myšlení? Dá se říci, že určitý typ výuky likviduje talent? A platí to i o matematice? Výuka matematiky podle metody prof. Milana Hejného posouvá oblíbenost matematiky na přední příčky.

Učitel by neměl žákům nic vysvětlovat. Měl by se jich ptát, vnímat jejich argumentaci a pomáhat objevovat souvislosti různých jevů. Sami žáci pak v hodinách musí být aktivní - řešit problémy a prosazovat jednotlivá řešení. To jsou základní teze výukové metody prof. Milana Hejného, podle kterého matematika nejsou počty, ale způsob myšlení. Pokud žáci vhodně zvolené úlohy sami vyřeší a pouze nepřebírají od učitele hotové poznatky, jsou jejich znalosti navíc trvalejší.

Hostem Studia Leonardo v pátek 11. prosince 2015 byl didaktik matematiky prof. Milan Hejný.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.