Přibývá zásilek s padělky, před podvodnými nákupy varuje policie i Celní správa

Během vánoční sezony Češi přes e-shopy utratí více než 25 miliard korun. Jenže právě v předvánočním období přibývá zásilek s padělaným zbožím. Před podvodnými prodejci varuje policie i Celní správa.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nakupování přes internet

Nakupování přes internet | Foto: Český rozhlas, Fotobanka Freeimages

Podvodníci nejčastěji kopírují značkové oblečení a doplňky, například obuv, kabelky nebo třeba hodinky. Objevují se ale i případy, kdy celníci zadrželi například padělané hudební nástroje. Jde o stovky zásilek.

Nejčastěji celníci narážejí na falešné zboží z Číny. A to i přesto, že jde o objednávku přes českou webovou stránku. Lidé totiž často nevědí, že smlouvu neuzavírají s provozovatelem portálu, ale přímo s odesílatelem. A to právě může být i asijský výrobce.

Pokud chce kupující výrobek třeba reklamovat, musí jednat přímo s ním. Podle odborníků je pak prakticky nemožné dostat peníze zpátky.

Před nákupy přes internet nedávno varovala i Celní správa. Objevují se totiž případy, kdy podvodníci žádají doplatek za objednané zboží, vyžadují clo. Vystupují přitom jako finanční a celní úřad.

Lidé, kteří si balík z ciziny objednají, by si podle Celní správy měli prověřit, komu a co platí. Celní správa totiž kontaktuje adresáta jen v případě, že zboží pochází ze země mimo Evropskou unii.

Výrazně nízká cena

Prvním signálem pro zákazníka, že může jít o podvodný nákup, je výrazně nízká cena, kterou prodejce nabízí. Lidé by si vždy měli přečíst obchodní podmínky, které prodejce na svých stránkách uvádí anebo si najít recenze jiných uživatelů.

Seznam rizikových e-shopů zveřejňuje na svých webových stránkách také Česká obchodní inspekce. Nemusí jít ale nutně jen o nákupy přes internet. Lidé by teď měli být všímavější i v kamenných obchodech.

Prodejci totiž lákají na výprodeje a slevy. Ty často dosahují i desítek procent. Jenže některé slevy nejsou reálné. Obchodníci totiž často uměle nadsazují původní cenu nebo krátkodobě zboží zdraží a po snížení cenovky na původní hladinu vydávají rozdíl jako slevu.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme