Budova nádraží v Poděbradech má tvar lokomotivy. Oprava stála 33 milionů korun

18. prosinec 2015

Nádraží v Poděbradech, kdysi jedno z nejkrásnějších v Československu, díky rekonstrukci za desítky milionů korun, opět prokouklo. Funkcionalistická budova připomíná lokomotivu a je i jakousi vstupní branou do středočeského lázeňského města.

Řemeslníci opravili střechu, budovu zateplili a dali jí novou fasádu v zelené barvě. Rekonstrukce se dočkala okna a dveře, úpravou prošly i přístřešky pro cestující.

ČD nechaly v předchozích letech opravit např. nádražní restauraci. Všechny práce i s letošními úpravami přišly na zhruba 33 milionů korun. Poděbradské nádraží už dlouho po rekonstrukci volalo. Místní železniční stanice je totiž důležitým přepravním místem, kde denně zastaví více než 120 vlaků.

Poděbradské nádraží je památkou

Vlakové nádraží v Poděbradech najdeme na seznamu památek. Firma, která budovu opravovala, musela proto všechny práce konzultovat s památkáři. Budova, postavená podle návrhu Vojtěcha Krcha v roce 1931, byla vůbec první funkcionalistickou stavbou na českých železnicích a dlouho byla považována za vůbec nejhezčí nádražní budovu v Československu. Nádraží svým tvarem připomíná lokomotivu a náročnost opravy byla podtržena tím, že byla prováděná za plného provozu.

Okenní vitráže v odbavovací hale

Konstrukci budovy tvoří cihly a železobeton. Hlavní vchod i východ kryje železobetonový přístřešek. Hlavní hala má rozměry 28 × 10 m a výšku 13 m. Dolní části stěn jsou obloženy modrými obkladačkami. Z hlavního prostoru vede spojovací chodba do nádražní restaurace. Východní křídlo budovy obsahuje služební byty. První nástupiště kryje ocelová konstrukce s dřevěným stropem. Střechy jsou ploché. Okna v hlavní hale zdobí sklomalby od R. Gajdoše z roku 1960.

U nádaží přibyla parkovací místa

Proměnou prošel i prostor přednádraží. „Město loni zprovoznilo nové autobusové terminály, které nahradily původní autobusové stanoviště. Stavba byla součástí projektu za více než 30 milionů korun, ve kterém se zároveň propojilo několik slepých ulic v okolí. Kolem nádražní budovy přibyla i parkovací místa,“ hlásí z místa redaktor Českého rozhlasu.

Výdejny jízdenek

Ve Středočeském kraji byla v uplynulých letech rekonstruovaná i další nádraží. "Mezi největší z oprav patřila například rekonstrukce výpravní budovy v Českém Brodě. Z dalších letošních oprav lze zmínit například rekonstrukci budovy v Úvalech, při které byly opraveny výplně otvorů – dveře a okna, fasáda a střešní plášť v hodnotě 1,9 milionu Kč nebo rekonstrukce stanice Týnec nad Sázavou. V letech 2014 a 2015 byly i zde vyměněny výplně otvorů, tedy dveře a okna, opravena fasáda a střecha v objemu 1,35 milionů Kč. Další opravné práce se uskutečnily na stanicích na území Prahy," uvedl některé příklady mluvčí Český drah Petr Štáhlavský.

autor: Michal Trnka
Spustit audio