Ve Švýcarsku zkoušejí autobusy bez řidiče

9. červen 2016

Představte si, že vezmete do ruky mobil, objednáte si autobus, který rychle přijede, vy do něj nastoupíte a vozidlo bez řidiče vás promptně odveze na požadovanou adresu.

Ve švýcarském městě Sion se této vizi výrazně přiblížili minulý týden. Otestovali dva speciální autobusy bez řidičů. Reportáž přináší internetový server Swissinfo.

Pětimetrový žlutý autobus má kapacitu devět lidí. Vozidlo pohání elektřina a na dálku řídí počítač. Může jet rychlostí 45 kilometrů za hodinu, ale v centru Sionu se pohybuje jen povolenou rychlostí 20 kilometrů, což výrazně omezuje nebezpečí havárie.

Orientaci počítači umožňuje řada senzorů, GPS a radar. Když se autobus přiblíží k nějakému chodci, zpomalí a v případě nutnosti zastaví. Teprve po deseti vteřinách se rozjede znovu. Takto dokázal prokličkovat mezi několika vánočními stromy a následně zastavil na určené zastávce uprostřed náměstí.

Čtěte také

Předváděcí jízda byla zatím určena jen novinářům. Od poloviny roku 2016 by ale tyto autobusy měly jezdit v historickém centru a spojovat ho i s nedalekými dvěma hrady. První dva roky budou moci cestující využívat služeb autobusů zdarma.

Celý projekt je výsledkem spolupráce společnosti PostBus, která je dceřinou firmou švýcarské pošty a švýcarského start-upu BestMile. Řidiči běžných autobusů se ale prý o svou práci bát nemusí.

„Naším cílem není nahradit běžné autobusy, ale naopak obohatit veřejnou dopravu v Sionu o další trasy. Naše vozidla se mohou dostat tam, kde je to pro běžné autobusy nedostupné, kde jsou příliš úzká místa nebo tam, kde je vydržování linky pro stát příliš nákladné,“ vysvětluje spoluzakladatel společnosti BestMile Raphaël Gindrat.

Společnost vyvíjela poslední dva roky algoritmus, který má autobusy přesně navigovat, umožnit jim, aby se řídily dopravními značkami a dokázaly se vypořádat s nástrahami, jako je třeba neopatrný chodec hledící do mobilu.

Přechod, ulice, zebra, město, silnice, chodci (ilustrační foto)

Celý software funguje na platformě, která umožnuje řídit několik autobusů zároveň. Kvůli bezpečnosti bude zpočátku v každém vozidle zaměstnanec, který by měl garantovat bezpečnost cesty a informovat cestující.

„Dlouhodobý výhled ale počítá s tím, že tito lidé nebudou potřeba a že veškerý pohyb vozidla bude záviset jen na řídícím centru. Na řízení až padesáti autobusů postačí jediná osoba,“ objasňuje plány zástupce společnosti BestMile Gindrat.

V budoucnosti by také měli mít obyvatelé Sionu možnost sledovat autobusy prostřednictvím mobilní aplikace. Dozvědí se, kde se autobus nachází, kdy bude v jaké lokalitě a stisknutím tlačítka si budou moci autobus dokonce objednat.

Čtěte také

Společnost intenzivně testovala autobusy posledního půl roku za spolupráce studentů z kampusu v Lausanne. Cestu absolvovalo na osm tisíc studentů. Ovšem všechny reakce přece jen nebyly úplně pozitivní.

Někteří cestující kritizují fakt, že autobus je zatím moc pomalý a až příliš často zastavuje kvůli identifikaci objektů na cestě. Podle některých lidí je lepší urazit trasu pěšky.

„Sion není Curych ani Ženeva. Jsme malé město a všude se dostanete na kole nebo pěšky,“ soudí například jeden z cestujících, Daniel Castella.

Google vyvíjí auto bez řidiče a bez volantu

Podobným problémům čelila i společnost Google, když zkoušela svá automatická auta. Vozidla zastavily i kvůli odpadkům na silnici nebo malým výmolům. Nebyla také schopná rozpoznat pokyny policistů. Navíc není jasné, jak si autobusy poradí v případě sněhové kalamity.

„Je to pochopitelně složité. Naše ambice je zatím dosahovat rychlosti 20 až 40 kilometrů za hodinu a postupně přidávat. Je pravdou, že se autobusy zastavují příliš často, ale to je otázka technologického vývoje, který postupuje velmi rychle,“ říká Gindrat.

Čtěte také

Autobusy mohou sehrát důležitou roli například při dopravě seniorů se sníženou schopností pohybu. Podle Gindrata je o projekt zájem i v Německu, Velké Británii nebo Spojených arabských emirátech.

Drobným problémem je fakt, že zatím nikde neexistuje legislativa, která by upravovala provoz vozidel bez řidiče. Při pohybu po veřejných komunikacích je potřeba zvláštní povolení. To se ale může rychle změnit, pokud se pokusné autobusy osvědčí.

Švýcarsko není jedinou zemí, která se soustředí na rozvoj automatických vozidel. V USA už zkouší auta bez řidiče řada států. Švédská automobilka Volvo pak chce uvést první stovku automatických SUV v roce 2017. Pozadu ale nezůstávají ani další země jako jsou Řecko, Finsko či Nizozemsko.

Spustit audio