Silničářům k údržbě zasněžených silnic pomáhají kamery i speciální program

5. leden 2016

S pomocí speciálního programu na počasí a kamerového systému rozhodují dispečeři Střediska správy a údržby dálnic o výjezdech sypačů. Od včerejšího odpoledne najezdili po dálnicích stovky kilometrů. Dvanáct tun soli v jednom autě vystačí asi na padesáti kilometrový úsek. Na dispečinku na dálnici D8 u Nové Vsi byl v noci i náš redaktor Luděk Hubáček.

Z centrály řídí vozy dispečer Antonín Hofmann. Na tu přijíždějí a zase z ní odjíždějí sypače, kterým nakládají sůl. Jeden takový sypač řídí Luboš. Kolik se soli se mu do auta vejde? „Dvanáct tun soli a osm kubíků solanky. Vydrží to na 50 kilometrů. A když hodně padá sníh, tak se za službu pro sůl otočím i třikrát nebo čtyřikrát.“

Čtěte také

Luboš ve velkém oranžovém sypači vyráží na dálnici směrem na Ústí nad Labem. Pluží a solí. „Teď jedu rychlostí asi 40 kilometrů v hodině. Kdybych jel hodně rychle, tak ten sníh zase hodně lítá,“ vysvětluje Luboš.

V jednom místě je vidět, že je dálnice částečně prohrnutá, řidič Luboš jede z poloviny po krajnici, z poloviny v pravém pruhu. To znamená, že tady už někdo jel? „Přede mnou už jela sestava a já uklízím zbytky, které po ní zůstaly, aby to bylo uklizené celé.“

Čtěte také

Po návratu zpátky na dispečink Střediska správy a údržby dálnic u Nové vsi ještě Antonín Hofman ukazuje, že kromě aktuálního programu na počasí využívají ke kontrole stavu dálnice kamerový systém. „Stáhnu kameru na vozovku, přiblížím, pokud mi to samozřejmě v noci technika dovolí, a vidím přesně, co se na té silnici děje.“

Během několika hodin stačili silničáři projet úsek dálnice D8 mezi Prahou a Roudnicí hned několikrát.

Silničáři bojují se sněhem
autor: hbc
Spustit audio