Ehang 184 – „přerostlý” dron, který unese člověka

8. leden 2016

Čínský výrobce dronů Ehang vyvinul kvadrokoptéru, která je opatřena uzavřenou jednomístnou kabinou pro pasažéra. Létá přitom ve zcela automatickém režimu. Její tvůrci ji představili na nedávném Mezinárodním elektronickém veletrhu CES (Consumer Electronic Show) 2016 v Las Vegas.

Kvadrokoptéra se jmenuje Ehang 184 a je zřejmě prvním strojem svého druhu na světě. Její výrobce, firma Ehang, sídlí v čínském městě Kuang-Čou (Kanton). Stroj sice připomíná malou jednomístnou helikoptéru, avšak místo jednoho velkého rotoru, umístěného nahoře nad kabinou, je opatřen čtyřmi menšími, souosými a vzájemně protiběžnými dvourotory, umístěnými na ramenech zhruba na úrovni podlahy kabiny. Hmotnost této prázdné kvadrokoptéry činí asi 200 kilogramů.

Kvadrokoptéra je poháněna elektricky a nese na své palubě akumulátory, jejichž nabití trvá podle zvolené rychlosti nabíjení 2 nebo 4 hodiny. Jejich energetická kapacita stroji vydrží asi na 23 minut letu v nulové nadmořské výšce, při zatížení 100 kilogramy užitečného nákladu a při maximální rychlosti sto kilometrů za hodinu.

Stroj je sice obecně určen pro lety v nízké nadmořské výšce, zhruba mezi třemi sty až pěti sty metry nad mořem, ale jeho teoretický maximální výškový dostup činí tři a půl kilometru. Firma přitom nepředpokládá, že by stroj v praxi létal dále než 16 kilometrů od místa startu.

Čtěte také

Let kvadrokoptéry probíhá automaticky. Její pasažér před startem určí pomocí připojeného tabletu (Mircosoft Surface) a mapového softwaru, spolupracujícího se systémem GPS, trasu letu včetně místa startu a přistání. Pak už jen vydá pokyn ke startu. Nad cílovým bodem zase pasažér zmáčkne ikonku s názvem “přistát”

Pasažér sice nebude mít k dispozici ruční ovládání stroje, ale v případě problémů firma zaručuje, že s dronem Ehang 184 bezpečně přistane pozemní letové středisko, pomocí dálkového ovládání. Pasažér bude moci jen let pozastavit a přimět stroj, aby se po nějakou dobu vznášel na místě. Kvadrokoptéra doposud letěla v oblasti Kantonu asi stokrát, přičemž několikrát s pasažérem na palubě.

Do kabiny se vejde kromě jedné osoby i menší batůžek. Kabina je navíc klimatizována a vybavena osvětlením pro čtení. Po přistání je schopen stroj složit svá ramena s rotory do kompaktní konfigurace, při které nezabírá větší parkovací plochu než osobní auto.

Zatím je však nejasné, v jakém právním režimu budou moci tyto poněkud speciální stroje létat, nejedná se totiž ani o typickou helikoptéru ani o běžný dron. Kvadrokoptéra je přitom bezpečnější než helikoptéra s jedním rotorem, protože je schopna nouzově přistát i tehdy, když ze čtyř dvojic rotorů funguje jen jedna.

Cena nového stroje se bude pohybovat asi někde v pásmu mezi 200 tisíci až 300 tisíci dolary.

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio