Matematika je velký příběh o poznávání světa, říká matematik Eduard Fuchs

14. leden 2016

Představa, že matematikové jsou jen počtáři, kteří řeší složité rovnice, rozhodně neplatí. Potvrdil to host Studia Leonardo matematik a pedagog Eduard Fuchs z Katedry matematiky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně.

„Matematika je velký příběh o našem poznávání světa, a o tom, jak si podmaňujeme a porozumíváme přírodním zákonitostem,“ uvedl vědec.

Počítání je jen jedna složka, dodal. „Stejně jako literatura není o vyjmenovávání gramatických pravidel, tak matematika není věda o počítání.“

Podle něj je matematika chápána často jako těžký předmět, protože je v ní nutná návaznost.

„Jakmile dítě na základní škole něčemu neporozumí, tak se to časem projevuje více a více, až to přeroste dětskou zvídavost, a rázem se dětem zdá, že je matematika jakoby z jiného světa,“ popsal úskalí výuky předmětu Fuchs.

Je proto potřeba, aby učitelé byli tvořiví a rozuměli dnešním dětem. „Dnešní mládež není horší, je prostě jen jiná, a toho si musíme být vědomi.“

„Matematika je všude kolem nás, a je jednou z rolí učitele, aby dětem ukazoval, že to není jen počítání příkladů z učebnice, ale i to, kde matematiku kolem sebe vidíme a opravdu ji využíváme,“ pedagog.

Za vším stojí teorie množin

Fuchsova specializace v oblasti matematických problémů je v oblasti teorie množin.

„Klíčové slovo je zde nekonečno, které v sobě skrývá záludnosti a tajuplnosti, a právě s tím se matematika na konci 19. století vyrovnala právě prostřednictvím teorie množin.“

Tato teorie ukázala, že nekonečen je vlastně celá řada. „Celá matematika se buduje v rámci teorie množin, proto je to taková klíčová disciplína moderní matematiky.“

Která osobnost měla podle Eduarda Fuchse zásadní vliv na vývoj matematiky? Vybrat jednu je těžké, souhlasí vědec. „Kdysi jsem v jedné brožurce sebral asi 20 jmen nejvýznamnějších matematiků.“

„Ale kdybych měl zmínit jednoho člověka s naprosto unikátním významem i osudem, tak bych zmínil matematika Leonarda Eulera z 18. století. Každou současnou matematickou disciplínu buďto založil, ovlivnil nebo aspoň inspiroval.“

Fuchs přidal i zajímavost z matematikova života. „Posledních dvacet let svého života jako slepý všechny své komplikované vědecké práce 16 hodin denně diktoval.“

Učitel musí mít především rád děti

Co radí zkušený pedagog ostatním učitelům nejen matematiky?

„Učení je hodně práce, kterou člověk dělá především proto, že ho těší. Práce s mladými lidmi je zajímavá, i když někdy úmorná,“ přiznává matematik.

Ten se i přes veškeré výtky domnívá, že české školství je v zásadě dobré. „Učitel musí mít především rád děti, to je to nejzákladnější. Musí mít kvalitní vědomosti, aby měl rozumný nadhled nad látkou kterou učí.“

„Učitel by měl na sobě celý život pracovat, protože nároky se neustále mění, svět se vyvíjí, proto se musíme vyvíjet i my jako pracovníci ve všech oborech,“ vzkázal nejen učitelům matematiky Eduard Fuchs.

Hostem Studia Leonardo byl matematik a pedagog Eduard Fuchs z Katedry matematiky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Připravila Jana Olivová, moderuje Jan Burda.

autoři: bur , Jana Olivová , oci
Spustit audio