Počítačová hra nebo realita? Obojí
Přenést reálný svět do počítačové hry nemusí být tak snadné, jak se na první pohled zdá. Obzvlášť, pokud se rozhodnete pro realitu, která je více jak 600 let stará. A o které toho neví ani moc sami historici.
Takové výzvě se ale postavili členové herního studia Warhorse, kteří vás ve hře Kingdom Come: Deliverance zavedou do počátku 15. století. Nečekejte ale žádný fantasy svět, tvůrci hry se totiž snaží o co nejvěrnější napodobení života ve středověku.
„Snažíme se to rekonstruovat poměrně přesně, teoreticky by ta hra mohla sloužit jako učebnice architektury nebo života tehdy,“ říká Daniel Vávra, kreativní ředitel studia Warhorse, které hru vyvíjí.
Zážitek ze středověkého světa, se tvůrci snaží umocnit i těmi nejmenšími detaily. Co tehdy lidé nosili? Co jedli? Jak vypadala jejich obydlí nebo jaké byly nástěnné malby v kostelech? Získávání odpovědí není zdaleka jednoduché. Poradit ale mohou odborníci, jak vysvětluje historička studia warkhorse, Joanna Nowaková.
„Pokud je možnost, tak se snažíme konzultovat nejen s lidmi na místě, ale také s lidmi z Památkového ústavu, z muzeí a s dalšími.“
Někdy ale ani odborníci ani literatura neposkytnou dostatečné informace a sami tvůrci hry přiznávají, že se občas jedná spíše o jejich interpretaci minulosti a částečnou fabulaci, než o skutečný odraz tehdejší reality.
„Složité to bylo s dobou před husitskými válkami, kdy panská jednota a Zikmund unesli krále Václava. Pak nastala občanská válka. To jsme se museli spojit s historikem, který našel dopis z Maďarska, aby zjistil, že 4. května byl Zikmund na Sázavě,“ dodává Daniel Vávra. Mnoho prvků hry ale i přesto věrně kopíruje nejen středověký život, ale i události tehdejší doby.
Hráč se může setkat také s reálnými historickými postavami a jejich osudy, narazí tak třeba na Diviše z Talmberka. Hra patří do tzv RPG neboli Role-Playing Game žánru, ve kterém si hráč hraje na hrdinu, jehož se získanými zkušenostmi vylepšuje. I tento herní aspekt je ale u realistické hry mnohem obtížnější, než u hry fantastické, jak vysvětluje PR manažer Tobias Stolz-Zwilling:
„Zkušenosti hráč získává plněním úkolů, mezi které patří i souboje s protivníky a v případě Kingdom Come: Deliverence dokonce přímo středověké bitvy. I u bojového systému se tvůrci postavili výzvě, jak souboje udělat co nejrealističtější."
„U stropu visí několik desítek infračervených kamer, doprostřed se postaví šermíř, ten má speciální oblek s reflexními prvky. Ty kamery to snímají, to se dostane do počítače a to je ten motion capture,“ říká vedoucí designér Viktor Bocan, se kterým jsme se podívali také do tzv. mocap studia, kde část bojového systému hry vzniká.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.