Českým textilkám dál rostou tržby. Loni se jim dařilo nejlépe od krize v roce 2009

Tržby českých textilek dosáhly loni téměř 52 miliard, což jsou to nejlepší výsledky od hospodářské krize v roce 2009. A to i přesto, že o některá významná odbytiště čeští exportéři přišli.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Švadlena (ilustrační foto)

Švadlena (ilustrační foto) | Foto: Griszka Niewiadomski

Kvůli výpadkům nejen v Rusku, Africe nebo třeba i na Blízkém východě musely textilky hledat nové trhy. Vyvážely hlavně do EU, Spojených států či Kanady.

Podle výkonného ředitele Asociace textilního oděvního a kožedělného průmyslu Jiřího Česala pomohly vzestupu českého textilu i intervence centrální banky.

Přehrát

00:00 / 00:00

O tom, jak se daří českým textilkám, informovala redaktorka Barbora Kladivová

„To naše odvětví je exportní a samozřejmě zásah národní banky zvýhodnil ten český export,“ poznamenal.

„Ty výrobky se mohly vyvážet levněji, to znamená, že měly lepší podmínky k tomu, aby se uplatnily na zahraničním trhu. Naopak importéři museli dovážet dráže,“ dodal Česal.

Výrobci textilu však nemají odbyt jen zahraničí. „Český zákazník se začíná zajímat velmi intenzivně o to, zda ten výrobek nebo služba je prováděná a realizovaná tady v České republice,“ uvedl prodejní manažer zakázkového krejčovství Vývoj Vítězslav Šalanda.

V roce 2009 se zisky českých textilek propadly na 41 miliard korun. Od té doby pomalu stoupají až na loňských necelých 52 miliard korun. O návrat k předkrizovým tržbám se však zatím nejedná. Třeba v roce 2005 utržily tuzemské textilky téměř 57 miliard korun, tedy o pět miliard víc než loni.

Právě tato skutečnost vedla firmu k tomu, že loni v listopadu otevřela nový salón s pánskou módou.

„Toto odvětví je pod knutou asijského dovozu už 25 let a nikdo nám nepomáhá, musíme si pomoci sami,“ podotkl Šalanda.

Krizi spojenou s velkou asijskou konkurencí a zmenšením exportního trhu přežily hlavně ty textilky, které se zaměřují na výrobky, které asijské fabriky neumí. Tedy hlavně na technický textil pro automobilový průmysl, stavebnictví nebo třeba zemědělství.

Krize v odvětví ale přinesla podle Asociace textilního oděvního a kožedělného průmyslu i nové šance – firmy totiž investovaly do svých zařízení a učily se být pružnější právě v hledání nových zakázek.

ČRo, Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme