Českým textilkám dál rostou tržby. Loni se jim dařilo nejlépe od krize v roce 2009
Tržby českých textilek dosáhly loni téměř 52 miliard, což jsou to nejlepší výsledky od hospodářské krize v roce 2009. A to i přesto, že o některá významná odbytiště čeští exportéři přišli.
Kvůli výpadkům nejen v Rusku, Africe nebo třeba i na Blízkém východě musely textilky hledat nové trhy. Vyvážely hlavně do EU, Spojených států či Kanady.
Podle výkonného ředitele Asociace textilního oděvního a kožedělného průmyslu Jiřího Česala pomohly vzestupu českého textilu i intervence centrální banky.
„To naše odvětví je exportní a samozřejmě zásah národní banky zvýhodnil ten český export,“ poznamenal.
„Ty výrobky se mohly vyvážet levněji, to znamená, že měly lepší podmínky k tomu, aby se uplatnily na zahraničním trhu. Naopak importéři museli dovážet dráže,“ dodal Česal.
Výrobci textilu však nemají odbyt jen zahraničí. „Český zákazník se začíná zajímat velmi intenzivně o to, zda ten výrobek nebo služba je prováděná a realizovaná tady v České republice,“ uvedl prodejní manažer zakázkového krejčovství Vývoj Vítězslav Šalanda.
V roce 2009 se zisky českých textilek propadly na 41 miliard korun. Od té doby pomalu stoupají až na loňských necelých 52 miliard korun. O návrat k předkrizovým tržbám se však zatím nejedná. Třeba v roce 2005 utržily tuzemské textilky téměř 57 miliard korun, tedy o pět miliard víc než loni.
Právě tato skutečnost vedla firmu k tomu, že loni v listopadu otevřela nový salón s pánskou módou.
„Toto odvětví je pod knutou asijského dovozu už 25 let a nikdo nám nepomáhá, musíme si pomoci sami,“ podotkl Šalanda.
Krizi spojenou s velkou asijskou konkurencí a zmenšením exportního trhu přežily hlavně ty textilky, které se zaměřují na výrobky, které asijské fabriky neumí. Tedy hlavně na technický textil pro automobilový průmysl, stavebnictví nebo třeba zemědělství.
Krize v odvětví ale přinesla podle Asociace textilního oděvního a kožedělného průmyslu i nové šance – firmy totiž investovaly do svých zařízení a učily se být pružnější právě v hledání nových zakázek.