Na síti jsou miliardy hvězd a vy je můžete všechny zkoumat ve svých kosmických lodích

16. květen 2016

27. 1. 2014 u hvězdného systému B-R5RB vzplála obrovská vesmírná bitva. O 22 pozemských hodin později šarvátka, které se úhrnem účastnilo okolo 7 a půl tisíc kosmických lodí, skončila. Zničeny v ní byly lodě v přepočtu v ceně stovek tisíc dolarů. Nejedná se o žádnou vědeckofantastickou fikci, vše uvedené se opravdu stalo.

Bitva se udála v masivní onlinovce s názvem Eve Online, která není na trhu žádnou novinkou – poprvé byla spuštěna o víc než deset let předtím, v roce 2003. V dnešní době čítá postupně se zvětšující vesmír Eve Online statisíce registrovaných hráčů a 5000 hvězdných systémů. V tomto vesmíru můžete létat mezi systémy, bojovat s ostatními hráči i soupeři ovládanými umělou inteligencí, těžit, zkoumat zákoutí vesmírů, obchodovat nebo okrádat ostatní a hrát si na vesmírného piráta. To vše je napojeno na komplexní ekonomiku uvnitř hry.

Eve Online má sice velký náskok, ale v posledních letech jí postupně přibývají konkurenti. Na sklonku roku 2014 vydaná hra Elite: Dangerous vystihuje trend, kterým se tento prozatím okrajový žánr masivních vesmírných onlinovek ubírá. Eve Online akcentuje strategický element herní mechaniky. Elite se oproti tomu snaží dát hráči co nejvíc elementů přímo do rukou. Tam, kde v Eve spíš zadáváte své lodi příkazy, v Elite musíte mnohdy i ty nejmenší úkony, jako ukotvení ve vesmírné stanici, dělat manuálně. Hráč je tak mnohem víc zapojený do samotné hry. Míň plánování a víc akce evidentně zafungovalo a Elite: Dangerous se prodalo víc než půl milionu kusů už během prvního půlroku od spuštění.

Čtěte také

Největší mainstreamové ambice má ale hra No Man’s Sky, která vyjde letos v červnu. Oproti poměrně sucharské prapůvodní Eve Online je No Man’s Sky takřka jinou hrou a skalní fanoušci jejích předchůdců ji budou jistě považovat za příliš jednoduchou. Velký důraz je kladen na fakt, že z vesmírného prostoru můžete plynule přistát a vystoupit na jakékoliv planetě, které jsou oproti temnému světu Eve Online a Elite: Dangerous křiklavě barevné. Ve hře takových planet najdete okolo 18 trilionů. To přeloženo do trochu pochopitelnějších (ale vlastně stále nepředstavitelných) čísel znamená, že kdybyste na každé unikátní planetě strávili jednu milisekundu, navštívit je všechny by vám zabralo… víc než 500 milionů let.

Hra má podle jejího hlavního tvůrce Seana Murraye obsahovat i silný narativ, který však Hello Games zatím pečlivě tají. Z mála informací, které firma zveřejnila, je jasné, že klíčovým elementem hry a příběhu bude snaha dostat se z okraje vesmíru do jeho středu, kde má na hráče čekat jakési velké tajemství. Na internetu pochopitelně najdete mnoho spekulací o tom, co má střed vesmíru ukrývat. Nejpravděpodobněji zní, že tajemství bude mít něco společného s takzvanými Sentinely. To jsou sebereplikující roboti, kteří dohlíží na řád jednotlivých planet, a pokud příliš narušujete ekosystém, začnou vás pronásledovat podobným způsobem jako policie ve hře GTA.

Jak je možné, že malý vývojářský tým Hello Games vyrobil tak nepředstavitelné množství planet? Hra spoléhá na automatizovaný systém, který planety vytváří procedurálně. Podle základního klíče tento systém generuje hvězdy, sluneční soustavy, planety, jejich ekosystémy, včetně počasí. A všechna tato prostředí můžete jako hráč prozkoumat. A nejen to – všechna zvířata a rostliny, které v nejrůznějších zákoutích vesmíru objevíte, můžete i pojmenovat dle své libosti a svůj objev zanést do centrálního Atlasu. Tedy pokud je objevíte jako první. Nicméně na trilionech planet by mělo být dost příležitostí pro každého.

03556934.png

Čtěte také

Za pozornost jistě stojí i hudební složka No Man’s Sky, o kterou se postarali post rockeři 65daysofstatic a procedurálně generované ambientní kompozice Paula Weira. Veškeré složky hry jsou podle všeho zase o něco přístupnější širšímu publiku, než tomu bylo u jejích předchůdců. Jestli se No Man’s Sky podaří uchvátit pozornost celého světa, nebo jestli přehršel možností vyústí v nudný pestrobarevný guláš, se definitivně dozvíme až v půlce letošního roku. Prozatím si ale naplánujte dovolenou: v létě budete muset navštívit hodně planet.

Spustit audio