Nová Barbie? Snědá baculka

29. leden 2016

Barbie už nebude stejná jako dřív. Nová řada panenek je inspirovaná skutečnými ženami. Pořád jsou mezi nimi panny štíhlé a vysoké, ale třeba taky malé, baculaté nebo snědé. Co si od toho výrobce Mattel slibuje?

Vybrat si tu nejhezčí panenku bude o hodně těžší. Mattel totiž letos uvede na trh přes 30 nových Barbie. Ta nejdůležitější změna je, že jejich těla už budou z fyziologického hlediska reálnější. Nejen, že nová Barbie může být malá nebo vysoká, ale ve výběru jsou i panenky se širšími boky.

Podle Jima Silvera z webu TTPM, který recenzuje hračky, Mattel ke změně donutili spotřebitelé. "Rodiče si dlouho stěžovali na fyzický vzhled Barbie a chtěli, aby ty panenky měly řekněme výraznější křivky. Velké téma byla taky barva pleti. Podle mě měl Mattel Barbie předělat už dávno."

Podle viceprezidentky společnosti Evelyn Mazzoccové k tomu společnost vede zodpovědnost, kterou cítí k dětem i rodičům. Proměna je to přitom tak velká, že Mazzoccová mluví doslova o změně tváře značky.

Barbie podle Mattela už skoro 60 let představuje celosvětovou, kulturní ikonu a zdroj inspirace pro miliony dívek. Měla by odrážet to, co holčičky vidí kolem sebe, a taky by měla být schopná vývoje. Ještě donedávna Barbie sklízela kritiku za to, že holčičkám podsouvá nereálný obraz toho, jak by mělo vypadat ženské tělo.


Podle nejnovějších průzkumů provedených ve Velké Británii už osmileté holčičky říkají, že nejsou spokojené se svým tělem. A skoro 40 procent čtrnáctiletých Britek přiznalo, že pravidelně drží dietu.

Tento problém se s Barbie táhnul v podstatě od jejího prvního uvedení na trh na konci padesátých let. V roce 1963 se podle Guardianu panenka dokonce prodávala společně s knížkou o hubnutí, která radila nejíst. Během dalších dekád se na Barbie vrhli taky vědci, kteří spočítali, že kdyby tělo Barbie měla skutečná žena, chybělo by jí 17 procent tuku, aby vůbec dostala periodu.

Společnost Mattel počítá s tím, že díky změnám dosáhne většího zisku. Už proto, že se teď všechny panenky nevejdou do stejného oblečení. Potenciálně by firma díky této změně mohla docela hezky zvýšit prodej doplňků. Kromě toho Mattel doufá, že poroste i prodej samotných panenek třeba kvůli sběratelům, ale i proto, že si teď holčičky budou moct vybrat Barbie, která je jim nejpodobnější.

Kromě toho výrobce věří, že nakupovat začnou i rodiče, kteří dřív nechtěli Barbie dítěti koupit kvůli tomu, jak zkreslovala ideál krásy. Nutno podotknout, že se prodeje Barbie postupně propadají už dva roky. Nová řada panenek to má změnit.

autor: tpa
Spustit audio