V některých městech loni přibylo černých pasažérů, důvodem může být i více revizorů
Ústí nad Labem, Plzeň nebo Liberec - to jsou města, kde v autobusech nebo tramvajích narážejí revizoři stále častěji na černé pasažéry. Výhodnější je pro ně zaplatit hned na místě nebo do určité lhůty. Později se totiž pokuta zvyšuje, v některých městech i skoro dvojnásobně. Zároveň hrozí soud a návštěva exekutora.
„Mě revizoři chytili v loňském roce dvakrát. Pokaždé to bylo, když jsem si zapomněl den, maximálně dva dobít opencard. Jinak si ji pravidelně dobíjím. Stálo mě to dvakrát 800 korun,“ říká student David, který patří mezi 300 tisíc černých pasažérů, které revizoři zastavili loni v Praze.
Kontrolorů jízdenek je v hlavním městě přes 150, což je nejvíc v historii. Častější kontroly revizorů připouští i Ústí nad Labem. Tamní dopravní podnik podle mluvčího Luboše Heřmana navíc už měsíc vybírá o 200 korun vyšší pokuty.
V některých městech loni přibylo černých pasažérů. Důvodem může být i větší počet revizorů. Více od Veroniky Hlaváčové
„Pokud cestující bez jízdního dokladu zaplatí na místě přirážku k jízdnému, tak od 1. 1. 2016 je to 700 korun. V případě, že nezaplatí na místě a přijde zaplatit do 30 dnů, tak je to 1500 korun," přibližuje Heřman.
Jiný přístup razí Hradec Králové. Loni tam revizoři chytili přes 3200 lidí - tedy meziročně o polovinu méně. Podle ředitele hradeckého dopravního podniku Miloslava Kulicha se kontroloři převlékli do uniforem a cestujícím spíš pomáhají.
„Změnili jsme přístup, revizoři provádějí také preventivní činnost, osvětu. Nejen za každou cenu zásah," vysvětluje Kulich.
Loni se v Česku objevil i falešný revizor, z lidí vylákal asi 70 tisíc korun.